Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Nederlandse consument wil nog meer aandacht voor duurzaamheid

Ook in jaren van economische crisis heeft de Nederlandse consument een sterke vraag naar duurzame producten. Van de Nederlanders vindt 62% zelfs dat bedrijven en overheid de komende jaren méér aandacht aan duurzaamheid moeten besteden. Zeven van de tien consumenten geven aan dat zij het normaal vinden dat supermarkten het assortiment verbreden met duurzame varianten en actief adverteren over hun duurzame producten. Dit blijkt uit het meest recente Duurzaamheidkompas, een onderzoek naar duurzaam consumentengedrag onder ruim 600 respondenten van Schuttelaar & Partners en MarketResponse.

Van de ondervraagde Nederlanders kiest 38% ervoor eerder duurzame merken te kopen dan niet duurzame merken. Van de respondenten zegt 40% bereid te zijn (iets) meer uit te geven voor duurzaamheid en 37% geeft aan bewust met duurzaamheid bezig te zijn. Dat cijfer is hoger dan in de onderzoeken van de afgelopen drie jaar. Dit geeft aan dat de markt voor duurzame producten wel tegen een stootje kan, en dat duurzame producten een structureel onderdeel van onze consumptiekeuzes vormen. Deze uitkomst wordt bevestigd door de jaarlijkse Monitor Duurzaam Voedsel van het LEI en het ministerie van Economische Zaken, waarin de omzet van duurzame producten al drie jaar een stijgende lijn laat zien.

De overheid wordt 53% van de ondervraagden beschouwd als hoofdverantwoordelijke voor duurzame ontwikkeling. Het bedrijfsleven wordt door slechts 15% als hoofdverantwoordelijke gezien, maar mag van de ondervraagden wel meer aandacht geven aan duurzaamheid. Het bedrijfsleven wordt vanwege een steeds groter wordend duurzaam productaanbod wel als een belangrijke trekker ervaren. Zestig procent van de ondervraagde consumenten heeft opgemerkt dat het aanbod van duurzaam voedsel in de supermarkt de afgelopen jaren is toegenomen en 67% vindt het de normale gang van zaken dat supermarkten duurzame producten bieden. Wanneer bedrijven, bijvoorbeeld supermarkten, met reclameacties aandacht geven aan duurzaamheid wordt dat door 69% van de respondenten positief gewaardeerd.

Klik hier voor een samenvatting van het Duurzaamheidkompas 2012.

Bron: Schuttelaar & Partners via FoodHolland
Publicatiedatum: