Consumenten hebben in toenemende mate weinig vertrouwen in voedingsproducenten, blijkt uit onderzoek van het EIT Food Consumer Observatory, zoals vermeld bij Vilt. Slechts 46 procent van de Europeanen vertrouwt producenten, terwijl 54 procent sceptisch is over gezondheids- en duurzaamheidsclaims. Landbouwers scoren hoger met 67 procent vertrouwen, vooral door traceerbaarheid, transparantie en integriteit. Veel consumenten voelen zich onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid en willen betrouwbare, toegankelijke informatie.
Vertrouwen blijkt cruciaal voor de bereidheid nieuwe producten te proberen. Transparantie over herkomst, verwerking en wetenschappelijk onderbouwde claims kan het consumentenvertrouwen versterken en de kwaliteitsperceptie verhogen. Wie inzicht krijgt in de weg van boer tot bord, ziet producten sneller als kwaliteitsvol en kan beter geïnformeerde keuzes maken, ook bij innovatieve of duurzame voedingsproducten.
Bron: Vilt