De bedrijven in Almería zetten in op nieuwe producten in aanloop naar een seizoen dat vertraagd wordt door de hitte die in de laatste weken van oktober nog aanwezig is. Diversificatie in groentegewassen is een trend die ook zichtbaar is in de biologische teelt, met als doel concurrerend te blijven in een markt die steeds uitdagender wordt.
"De situatie van de afgelopen jaren heeft het profiel van de bedrijven die gespecialiseerd zijn in biologisch versterkt. Andere bedrijven die kortstondig in bio hadden geïnvesteerd, zijn teruggekeerd naar conventionele teelt. Daarom verwachten wij een groei van 15%," aldus Francisco Jesús Montoya, directeur van Campojoyma.
© Campojoyma
In dit seizoen introduceert Campojoyma de Rosa tomaat, met 10 hectare in de regio Cabo de Gata (Almería). "De verwachting is dat we van oktober tot mei in heel Europa een miljoen kilo Rosa tomaten op de markt brengen," zegt Montoya.
Leveringsprogramma's in de zomer vormen momenteel geen probleem, omdat "we ons onderscheiden door het hele jaar in verschillende geografische zones te telen. Bijvoorbeeld bij biologische paprika beginnen we aan de kust van Almería, gaan verder in Murcia en vervolgen in Fiñana en Abla, waardoor we 12 maanden per jaar kunnen leveren."
© Campojoyma
Om de grotere uitdagingen van de biologische sector het hoofd te bieden, stelt Montoya dat "er institutionele bewustwordingscampagnes vanuit de Europese Unie zouden moeten komen, zodat we niet afhankelijk zijn van economische conjunctuur en het marktaandeel van consumenten die echt geloven in gezonde voeding en duurzaamheid, en biologische producten kopen, kan worden vergroot."
"Ik ben ervan overtuigd dat gespecialiseerde biologische bedrijven de komende jaren goed zullen presteren. Wij hebben vertrouwen dankzij onze differentiatie: de verspreiding van elk gewas over verschillende geografische zones om optimaal van de klimatologische omstandigheden te profiteren, het hele jaar door biologische producten garanderen, vooral als er minder aanbod is op de markt, en sociale betrokkenheid combineren met milieubewustzijn."
© Campojoyma
Wat betreft biodynamische landbouw, zegt Montoya: "We gebruiken water efficiënter in onze gewassen. Bovendien hebben deze teelten vruchtbare, levende en veerkrachtige bodems, wat leidt tot groentegewassen die zowel voedingsmatig gebalanceerd zijn als beter van smaak. Dit vereist ook een hoge sociale betrokkenheid bij de omgeving waarin we werken. Onze biodynamische producten zijn gecertificeerd met het Demeter-keurmerk."
Een belangrijk punt is dat "de Europese landen ons in staat stellen betere prijzen te behalen voor biodynamische producten. Biodynamische landbouw stelt ons dus in staat om onze milieu- en sociale betrokkenheid te combineren met economische haalbaarheid," legt Montoya uit.
© Campojoyma
"Onze belangrijkste afzetmarkten zijn Frankrijk en de Scandinavische landen, die volwassen markten zijn met een hoge vraag. Duitsland is van groot belang als grootste markt voor biologische producten in Europa. Polen en de overige landen in Oost-Europa zijn opkomend en hebben groot groeipotentieel, dankzij het toenemend aantal biologische winkels, de interesse van distributieketens en overheidssteun," voegt Montoya toe.
Campojoyma, opgericht in 2004, is een 100% biologisch bedrijf, met 700 medewerkers en teelt van paprika, tomaat en specialiteiten, paksoi - als wereldleider in biologisch - broccoli, citroen en watermeloen in Almería, Granada, Murcia en Albacete. In 2024 behaalde het bedrijf een omzet van 87 miljoen euro.
Voor meer informatie:
Francisco Jesús Montoya
Campojoyma
[email protected]
www.campojoyma.com