Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Steun voor Nutri-Score: "Essentiële tool voor volksgezondheid"

Naar aanleiding van een reportage van RTBF over de lobby tegen de Nutri-Score, hebben verschillende supermarkten, fabrikanten, wetenschappers en consumentenorganisaties hun steun voor het voedingslabel opnieuw uitgesproken. Zij benadrukken het belang van Nutri-Score als effectief instrument voor de volksgezondheid, meldt de Belgische consumentenvereniging Testaankoop.

Nutri-Score is een kleurgecodeerd etiketteringssysteem dat consumenten in één oogopslag inzicht geeft in de voedingskwaliteit van producten binnen dezelfde categorie. Studies in twaalf landen tonen aan dat Nutri-Score het meest efficiënte instrument is om consumenten te begeleiden naar evenwichtigere voedingskeuzes. Het Internationaal Centrum voor Kankeronderzoek (IARC) van de WHO bevestigde onlangs dat Nutri-Score tot nu toe het enige Europese 'front-of-pack' label is waarvan de effectiviteit wetenschappelijk onderbouwd is.

Vrijwillig
Sinds de invoering in Frankrijk in 2017 hebben ook België, Duitsland, Spanje, Nederland, Luxemburg en Zwitserland het gebruik aanbevolen. Binnen de huidige EU-wetgeving blijft het label echter vrijwillig, waardoor het volledige potentieel nog onvoldoende benut wordt.

Nutri-Score biedt niet alleen consumenten houvast, maar stimuleert producenten ook om de voedingswaarde van hun producten te verbeteren.

Officiële brief
Om dit te ondersteunen, hebben de ondertekenaars een officiële brief gestuurd aan de Belgische ministers Vandenbroucke en Clarinval. Zij roepen op tot een publiekelijke bevestiging van hun engagement voor Nutri-Score en pleiten voor verplichte, geharmoniseerde etikettering van voedingswaarden op de voorkant van verpakkingen.

Volgens de brief is dit cruciaal om consumenten beter te informeren over gezondere keuzes en tegelijkertijd eerlijke concurrentie te waarborgen tussen bedrijven die transparantie en volksgezondheid hoog in het vaandel hebben staan.

Bron: Testaankoop