"Is het haalbaar om al het voedsel in Nederland biologisch te produceren? Hoe kun jij helpen om meer boeren biologisch te maken?" Met die vragen begaf ZLTO zich op social media, via een betaalde advertentiecampagne. Het doel: het maatschappelijke debat over biologische landbouw aanwakkeren en mensen laten nadenken over hun rol in de groei van het segment biologisch.
© TasFoto
Consumenten aan het denken zetten
Het aandeel biologisch in de landbouw lijkt te stagneren. Consumenten shoppen vooral prijsbewust, waardoor de vraag achterblijft. Bovendien is omschakelen voor boeren niet eenvoudig. Reden om consumenten bewust te laten nadenken over biologisch eten, en hun eigen rol daarin te benadrukken.
Om die reden lanceerde ZLTO een kleine, maar succesvolle socialmediacampagne op Facebook. Betrokkenheid van het publiek was daarbij het belangrijkste streven. De post was zo in elkaar gezet dat hij mensen prikkelde om te reageren met een mening en deel te nemen aan de discussie.
Resultaten
De campagne bereikte ruim 125.000 mensen. In totaal klikten 3.687 mensen door naar een publieksvriendelijk artikel van ZLTO over de kansen en uitdagingen van biologische landbouw. De betrokkenheid was hoog: 471 likes, 139 opmerkingen en 21 deelacties tonen aan dat het onderwerp leeft.
Genuanceerde discussie
De campagne wist niet alleen veel mensen te bereiken, maar zorgde ook voor een brede discussie. De meeste reacties kwamen van mensen boven de 55 jaar en waren overwegend genuanceerd. Discussies gingen onder meer over de haalbaarheid van volledige omschakeling, prijs en betaalbaarheid, opbrengst, milieu, consumentengedrag en de rol van overheid en beleid. Er is wel een duidelijke tweedeling tussen die mensen die geloven dat het kan en/of moet, en mensen die praktische bezwaren zien.
Bron: ZLTO