Afgelopen jaar werkte Albert Heijn samen met leveranciers aan een circulair voedselsysteem. Door nauw samen te werken met telers, producenten en leveranciers ontwikkelde de supermarktketen al 100 producten met circulaire ingrediënten: van zoete aardappelspread tot bananenkoekjes. Samen goed voor een jaarlijkse reductie van 5 miljoen kilo voedselverspilling in de keten van Albert Heijn.
Door reststromen opnieuw te gebruiken als grondstof ontstaat een groeiend assortiment van producten waarin verspilling wordt tegengegaan en smaak behouden blijft. Klanten herkennen deze producten met circulaire ingrediënten aan een sticker op de verpakking. Jan Willem Balk, directeur sourcing bij Albert Heijn: "Zoete aardappelspread is ons nieuwste circulaire product. Zoete aardappelen die te groot of te klein zijn om in een verspakket te passen, verwerken we als ingrediënt in een nieuwe zoete aardappelspread. Daarmee redden wij zo'n 50.000 kilogram verse zoete aardappelen." Ook de AH Bananen cookie gemaakt van geredde bananen is een voorbeeld van een product met circulaire ingrediënten.