Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Nieuw-Zeelandseizoen in volle gang bij Zespri

"Onze biologische referenties groeien opvallend sterker dan het conventionele kiwifruit"

Tholen - Het Nieuw-Zeelandse kiwiseizoen is in volle gang voor Zespri, dat met enthousiasme naar het huidige seizoen kijkt. "Het Nieuw-Zeelandse seizoen is voor Zespri fantastisch van start gegaan. De uitstekende kwaliteit van de eerste Zespri kiwi's en de toenemende vraag in Europa hebben hier zeker aan bijgedragen", zo vertelt Jochen Wyns, Regional Market Manager Benelux bij Zespri.

"We zien een stijgende vraag; de consument blijft meer en meer kiwi's consumeren in onze regio, waar Nederland en België wereldwijd al in de top vijf staan qua consumptie per capita", vervolgt Jochen. "SunGold en onze groene Hayward kiwi's zijn dan ook een perfecte combinatie met zomerfruit vanwege hun kwaliteit, verfrissende smaak en de vele foodcombinaties die je ermee kunt maken. Na de prima seizoenstart kijken we uit deze trend in de zomermaanden verder te zetten. "

Op de vraag of er dit jaar een groei wordt verwacht, is Jochen duidelijk. "Absoluut! Met de resultaten die we de afgelopen acht weken in de Benelux hebben behaald, is 2025 goed op weg om de sterke groeicurve van Zespri als kiwifruitmerk voort te zetten. We zijn ook enkele weken eerder gestart met de verkoop van SunGold kiwi's, wat onze ambitie onderstreept om het hele jaar door in de fruitmand en op het winkelschap aanwezig te zijn. Deze ambitie wordt gesteund door de vraag vanuit de markt, van speciaalzaken en markten tot supermarktketens."

Veel grotere maten
"In België en Nederland zien we duidelijke resultaten van onze mediacampagnes en samenwerkingen met onze groot- en kleinhandel en retailers, die de vraag verder hebben doen stijgen", legt hij uit. "Zespri is nu het tweede meest geliefde merk in de Benelux en we zijn aanwezig op de fruitschaal van één op de twee huishoudens. SunGold is bijzonder populair bij gezinnen met kinderen, en onze groene kiwi's blijven een favoriet vanwege hun smaak en de vele gezondheidsvoordelen."

Ook kwalitatief is er na wat moeizame momenten in afgelopen jaren niets te klagen, zo stelt Jochen. "We zien een uitstekende kwaliteit voor onze variëteiten, waarbij voor SunGold alvast het seizoen zo succesvol is dat er veel meer grotere maten zijn. Waar we anders maat 22 als grootste gemiddelde maat aanbieden, zitten we nu zelfs met maat 18 in onze markten. Wetende dat onze consumenten hier tuk op zijn, biedt dit voor onze partners meer mogelijkheden om onze kiwi's in de markt te zetten."

Biologisch groeiende
Hij stelt daarnaast dat het aandeel biologisch groeiende is. "Door de groeiende vraag naar biologische producten in het supermarktkanaal, groeien onze biologische referenties opvallend sterker dan het conventionele kiwifruit. Hoewel dit op een kleinere basis is, geeft het een duidelijke trend aan. Biologisch en duurzaam zijn geen trends meer; er is een duidelijk profiel bij de consumenten die op zoek gaan naar biologische kiwi's in duurzame verpakkingen. Dit sluit perfect aan bij onze doelstellingen als Zespri-merk en vormt een mooie uitdaging voor ons en onze ketenpartners om deze consumenten een continu aanbod van het meest kwalitatieve kiwifruit aan te bieden."

Thuis composteerbare stickerlabel
Bovendien zet Zespri stappen in een volledig recycleerbare verpakking. "We hebben samen met onze partner Sinclair 3,5 jaar gewerkt aan een thuis composteerbare stickerlabel en zijn trots om te kunnen zeggen dat we sinds de lancering in oktober vorig jaar, in Europa de overstap naar dit type label hebben gemaakt, de rest van Zespri volgt in de loop van dit jaar. Het laatste ontbrekende element was het ontwikkelen van een composteerbare lijm, waardoor de sticker nu echt volledig afbreekbaar is binnen één jaar. Alle componenten zijn voedselveilig en de labels zijn gecertificeerd door TÜV Oostenrijk", legt Jochen uit.

"Bij Zespri hebben we besloten deze innovatie niet voor onszelf te houden, maar het patent open te stellen zodat het door alle partijen in de fruitwereld kan worden gebruikt. Een innovatie als deze is pas impactvol als die door velen wordt gedeeld. We maakten deze stap bij Zespri al enkele jaren geleden vanuit onze ambitie om onze packaging 100% recycleerbaar en composteerbaar te maken tegen het einde van 2025. Wereldwijd hebben we dit al voor 86% bereikt."

"Vanuit deze ambitie gaan we zeer bewust innoveren om duurzaamheid 100% in al onze operaties te brengen en werken we ook actief samen met onze partners hieromtrent. Het ZAG (Zespri Innovation Fund) werkt actief hierop om zo een duurzame toekomst te garanderen. Zespri wil hiermee pioniers mobiliseren om de klimaatbestendigheid van voedselsystemen te versterken en te helpen bij het creëren van oplossingen die de productiviteit en CO₂-praktijken die relevant zijn voor kiwi's, bevorderen."

Voor meer informatie:
Jochen Wyns
Zespri
[email protected]
www.zespri.com