Tholen - Tijdens het interview met Bas Rensen valt regelmatig het woord 'focus'. Bas trad tweeënhalf jaar geleden in de voetsporen van Mart Valstar als CEO van Best Fresh Group en hield zich sindsdien wat in de luwte voor de buitenwereld, maar intern gebeurde er een hoop. Zo vond een grote en geslaagde SAP-implementatie plaats en werd de structuur van de groep onder handen genomen. "Er vielen op den duur 35 BV's onder de groep. Dat werd er voor de klant niet overzichtelijker op, vandaar dat we de focus hebben aangebracht. Met onze huidige structuur is het voor iedereen duidelijk waar Best Fresh voor staat. We verbinden partners in de AGF-keten en spelen daarin een actieve rol in alle schakels."
Onder Best Fresh vallen vandaag de dag nog een tweetal teeltbedrijven: Kwekerij Voorhof en Eminent Produce. De handelsbedrijven in Poeldijk zijn gegroepeerd onder Farmhouse International (Valstar, Yex, FV Seleqt, Avor en Spot), terwijl Sous Fresh vanuit Venlo de foodservicemarkt voorziet. De logistieke ondernemingen ABC Logistics en Sous Fresh Logistics zijn gericht op de eigen handelsbedrijven, terwijl partnerbedrijven Europe Retail Packing en Varekamp Coldstores meer extern georiënteerd zijn. "Als ondersteunend bedrijf bundelen wij met Best Fresh onze expertise in HR, Legal & Control, IT, Impact, Governance en Facilitair, zodat onze partners zich volledig kunnen richten op hun kracht", vertelt Bas.
Bas Rensen
Familie van bedrijven
"We hebben onze activiteiten de afgelopen jaren goed onder de loep genomen en daar is deze structuur uitgekomen", licht Bas, toe. "Wij zijn nu eenmaal niet de partij die 'lean&mean' 200 vrachtwagens tomaten naar de klant stuurt. Waar we wel sterk in zijn, is het ontzorgen van onze klanten in Europa en het Midden-Oosten met allerlei producten op één mixpallet. Wij zijn niet alleen een familiebedrijf - waarin inmiddels de vierde generatie Valstar haar intrede heeft gedaan - maar ook een familie van bedrijven die samen een sterke schakel in de groenten- en fruitketen vormen. Binnen Best Fresh Group werken we met ruim 400 medewerkers, op 5 locaties, met 13 partnerbedrijven en exporteren we naar +30 landen. De afzet wordt verdeeld over retailklanten, groothandel, foodservice en industrie. Het merkenportfolio van de groep omvat de merken Eminent (bijzondere kasgroenten), Aroma (alledaagse groenten en fruit), Discovered (exoten), Chefs Inspiration (gastronomie) en 5 Senses (kruiden).
"We hebben hard gewerkt om te komen waar we nu staan en hebben de basis nu goed op orde en zijn toe aan de volgende stap. Met onze brede waaier aan kasgroenten, exoten, biologische en niche-producten hebben we een mooie voedingsbodem om onze handels- en verpakkingsbedrijven te laten groeien. Dat kan door autonome groei, want we zien nog volop groeimogelijkheden binnen onze bestaande klanten, maar ook zijn we zeker in de markt om handelspartijen over te nemen of meer samenwerking op te zoeken", vertelt de CEO. "Daarmee hebben we dit jaar met de overname van de activiteiten van EFP een eerste stap gezet, waarmee we onze verkoopactiviteiten in markten zoals het Midden-Oosten, Ierland, Malta en Cyprus hebben versterkt." Uitbreiding in de eigen teelt, ziet Bas niet voor zich. "Dat hebben we in het verleden veel gedaan, maar daar hebben we ook ons leergeld mee betaald. Naast onze twee kwekerijen zullen we dan ook niet snel meer in eigen teeltprojecten stappen, wel hebben we met onder meer Avor, Spot en FV Seleqt de nodige partnerships met buitenlandse producenten."
Op naar 100 jaar Valstar – Best Fresh Group
"De uitdagingen voor een versbedrijf zijn vandaag de dag groot. We hebben te maken met geopolitieke onrust, stijgende kosten van arbeid en energie, de klimaatverandering en de opmars van technologische innovaties die vragen om de juiste keuzes. Het is hierin belangrijk om vast te houden aan onze strategie, maar wel met een ondernemend tintje. We willen namelijk wel flexibel kunnen anticiperen op ontwikkelingen die plaatsvinden in de markt", vervolgt Bas. Best Fresh sloot 2024 af met een omzet rond de 300 miljoen euro. "Financieel staan we er weer goed voor en we zijn klaar om de komende jaren een forse groei te realiseren. Ik ben ervan overtuigd dat er plek in de markt is voor een gezond familiebedrijf als het onze. Sinds 1928 doen we er alles aan om niet alleen verse groenten en fruit te leveren, maar ook een lach op het gezicht van onze klanten en leveranciers te toveren. Van de groenteschuit en veilingklok tot joint ventures en fusies, onze rijke geschiedenis heeft ons gevormd. We zijn ontstaan vanuit het familiebedrijf M. Valstar & Co. En nu, bijna een eeuw later, bedienen we onze klanten nog steeds vanuit dezelfde familie en passie die ons toen al dreef. Al met al ben ik erg trots op de stappen die we de afgelopen jaren hebben gezet en we kijken uit naar het 100-jarig jubileum van Valstar / Best Fresh Group dat we in 2028 hopen te vieren."
De implementatie van SAP was de afgelopen jaren een grote stap. "Je merkt dat men hier in de sector er toch weleens wat argwanend tegenaan keek, maar ik ben er supertrots op dat dit gelukt is. Ons succes is dat we naast enkele consultants en dealers ook veel werk met onze eigen mensen hebben opgepakt. En met de implementatie houdt het niet op, je moet blijven optimaliseren", aldus Bas. Voordat hij zijn intrede in de AGF-sector deed, werkte Bas jarenlang in de sierteelt. Gevraagd naar de verschillen tussen de AGF- en sierteeltsector, antwoordt hij dat de pieken in de bloemen- en plantensector met onder meer Kerst, Valentijnsdag en Engelse Moederdag nog belangrijker zijn dan in de AGF. "Toen ik nog in de sierteelt werkte dacht ik altijd dat de AGF-sector verder was op het gebied van digitalisering, maar daar moet ik nu toch van terugkomen. In de bloemen zijn er meerdere webshops die boven de 200 miljoen euro omzet draaien, die moet ik in de AGF nog tegenkomen."
"Ik ben er trots op om CEO te zijn van deze ondernemende club. Mart Valstar heeft het na 500 maanden hard werken toch aangedurfd om zijn 'kindje' aan een andere directeur toe te vertrouwen. Hij laat de dagelijkse operatie aan ons als directie over, maar is voor mij een hele belangrijke sparringpartner", vertelt Bas. "Het mooie van Best Fresh vind ik ook wat we betekenen voor onze medewerkers en stakeholders. We hebben onze kernwoorden samengevat als BEST: Betrouwbaar, Efficiënt, Samenwerkend en Toegewijd. Als familiebedrijf blijven we innoveren en zoeken we steeds naar nieuwe manieren om een duurzamere toekomst te bouwen, vol smaak en vitaliteit. Zo hebben we intern een Food & Fit-programma, waarbij er tal van sportieve en gezonde activiteiten worden uitgevoerd. Daarnaast hebben we al 15 jaar de Best Fresh Foundation, waarbij onze collega's activiteiten organiseren, en groenten en fruit doneren om de maatschappelijke betrokkenheid te vergroten."
Voor meer informatie:
Best Fresh Group
ABC Westland 100
2685 DB Poeldijk
Tel: +31 174 479 550
[email protected]
www.bestfreshgroup.com