Tholen - "Ik maak geen grapje – het is echt een probleem: binnen de biologische en biodynamische sector wordt al jaren gesproken over het belang om de 'man' in de voedselketen letterlijk en figuurlijk de ruimte te geven." Poppe Braam, eigenaar van de biologische boerderij De Braamstruik, is er het afgelopen jaar in geslaagd om 4.000 hanen op te fokken. Dat doet hij vanuit een jarenlange frustratie over de besluiteloosheid binnen de sectoren.
"Ik heb mijn succes te danken aan beide sectoren, en daarom wil ik strijdbaar zijn – maar wel met respect voor diezelfde sectoren. Ik ben ideologisch, maar niet activistisch. Daar bereik je niets mee. Je moet geen weerstand oproepen. Door het opbouwen van goede relaties met retailers, zoals Odin, kun je het consumentengedrag op een positieve manier beïnvloeden."
De Sossa haan en de hen krijgen bij Poppe alle ruimte in tijd en leefgebied
Alleb'ei'
Die gedragsverandering is belangrijk: de consument moet gaan ervaren dat het eten van duurzaam opgefokte hanen recht doet aan hun bestaansrecht.
"In de gangbare pluimvee-industrie is geen plek voor hanen. Ze worden al op de eerste dag na hun geboorte door een identificatiespecialist van hun moeder gescheiden en vergast. Dat kan echt niet meer. Ze hebben geen waarde in de keten. Ik denk daar fundamenteel anders over."
Daarom besloot Poppe Braam ruim een jaar geleden enkele hanen en hennen van het Sossa-ras aan te schaffen. "Dat heeft ertoe geleid dat de eieren van de hen en het vlees van de haan nu dezelfde waarde hebben gekregen binnen de voedselketen. Afgelopen jaar zijn 4.000 hanen opgefokt. Dat zijn nog geen grote aantallen, maar wel een belangrijk begin. Ik hoop echt dat mijn aanpak een norm wordt binnen de biologische en biodynamische sectoren."
Is alleb'ei' een merknaam aan het worden, of is het een typering van een allesomvattende missie?
"Beide zijn waar. Het vlees van de haan wordt onder die naam verkocht, maar alleb'ei' is óók een missie."
Waaruit blijkt dat?
"Omdat we niet alleen met pluimvee werken, maar hetzelfde doen met kalveren. We vangen zowel stierkalfjes als koekalfjes op uit de biologische en biodynamische veeteelt. Ze krijgen bij ons voldoende weidegang en kunnen zich goed ontwikkelen."
ALLEBEI in de winkel
Inmiddels verkopen meerdere biologische winkels, waaronder Odin-winkels, met succes het Jersey-vlees van stieren die een mooi buitenleven hebben gehad. Dit gebeurt via BD-Totaal, onder het merk ALLEBEI – bekend van het hanenvlees – en is bedoeld voor consumenten die bewust kiezen voor minder, maar wél diervriendelijk en hoogwaardig vlees.
Streven naar een allesomvattende aanpak
Poppe is geboren in Friesland en hield zich al tijdens zijn studie sociologie in Groningen bezig met biologische landbouw en voeding. In 1980 startte hij als pionier het eerste gecertificeerde biologische kippenbedrijf. Tegelijkertijd richtte hij zijn blik op de wereld daarbuiten en kwam hij in contact met internationale biologische ondernemingen. Inmiddels geldt hij als een nestor binnen de biologische en biodynamische gemeenschap: een ondernemer, inspirator en activistisch denker.
In eerdere interviews gaf je aan te streven naar een allesomvattende oplossing voor het optimaliseren van duurzaamheid binnen de biologische en biodynamische sectoren. Heeft het feit dat je nu ook op uitvoerend niveau actief bent invloed gehad op die missie?
"Nee, allerminst. Natuurlijk begrijp je daardoor nog beter met welke variabelen een biologische boer te maken heeft. Maar het streven naar een allesomvattende oplossing blijft onverminderd bestaan. Het concept van Alleb'ei' vormt daarvoor een uitstekende basis. Een gezonde leefomgeving voor mens en dier draagt immers wezenlijk bij aan het individuele welzijn van beiden."
Voor meer informatie:Poppe Braam
DID-IT BV/Boerderij De Braamstruik
Voorthuizerweg 7
3862 PZ Voorthuizen
www.allebei.bio