Terwijl Europese bakkerijen samen gaan investeren in duurzamere grondstoffen zoals koolstofarme tarwe, blijft de Nederlandse voedingsindustrie achter omdat er onvoldoende regie is. "Zolang duurzaamheid vooral als concurrentiemiddel wordt ingezet, komt echte vooruitgang niet van de grond", schrijft Ceel Elemans, sector specialist Food bij ING Sector Banking. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) roept bedrijven op samenwerking niet langer te mijden, maar te benutten.
"Het is essentieel dat supermarkten duurzaamheid zwaarder laten meewegen in hun inkoopbeleid dan prijs. Dat leidt tot meer financiële ruimte om te investeren in verduurzaming", aldus Elemans. Daarnaast spelen brancheorganisaties een sleutelrol om het voortouw te nemen bij verduurzamingsplannen in hun sector. "Want zolang duurzaamheid als concurrentiemiddel wordt gebruikt, stokt de voortgang op duurzaamheidsdoelen."
Minder administratieve druk, maar blijvende verantwoordelijkheid
De vertraging van Europese duurzaamheidsregels door de aangepaste Omnibus-voorstellen geeft voedingsbedrijven tijdelijk meer lucht. "Minder administratieve druk betekent meer vrijheid om eigen keuzes te maken met minder gedetailleerde bewijsvoering. Dit is dus het moment voor bedrijven om door te pakken."
Tegelijkertijd blijven de doelen van de EU Green Deal onverminderd van kracht. Zo stellen grote opdrachtgevers zoals Unilever en supermarkten steeds hogere eisen aan hun leveranciers. "Grotere bedrijven moeten immers wél rapporteren en blijven daarvoor de hele keten aanspreken."
Van boer tot bord: samenwerking maakt het verschil
"De eiwittransitie is een onderdeel van verduurzaming in de voedselketen en laat zien dat echte impact pas ontstaat wanneer de hele voedselketen samenwerkt." De overheid wil dat in 2030 de verhouding tussen dierlijke en plantaardige eiwitten in het supermarktschap 50/50 is.
Supermarkten hebben het 50/50 doel omarmd en zetten al concrete stappen. "Op deze manier geven opdrachtgevers heel duidelijk aan wat zij van hun toeleveranciers verwachten. Dat leidt tot voortgang en innovaties."
Voor meer informatie:
Ceel Elemans
ING
+31 6 54788283
[email protected]
www.ing.nl