Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Convenant dierwaardige veehouderij ondertekend

Gisteren ondertekende stichting Caring Farmers het Convenant 'Stappen naar een Dierwaardige Veehouderij'. Bestuurslid Annette Harberink: "We zijn blij dat er na 2,5 jaar eindelijk een Convenant ligt met afspraken tussen supermarkten, Dierenbescherming en overheid om boeren te ondersteunen om hun ondernemingen diervriendelijker te maken. Wat ons betreft had het allemaal sneller en ambitieuzer gekund en met veel meer samenhang met andere opgaven zoals stikstof en klimaat, maar we zijn blij dat we eindelijk aan de slag kunnen". Caring Farmers startte gisteravond een tv-campagne om consumenten te informeren over natuurlijk gedrag bij varkens en waar zij nu al producten kunnen kopen van boeren die hun dieren al dierwaardig houden.

Convenant Stappen naar een dierwaardige veehouderij
"De transitie naar een duurzamere landbouw en dierwaardige veehouderij, hoort niet alleen op de agenda te staan van boeren, maar ligt ook zeker op het bord van de supermarkten en andere afnemers, bij de consument, de overheid en de tussenhandel. De afspraken in het Convenant zijn daarom cruciaal voor boeren om de transitie waar te kunnen maken", aldus Caring Farmers.

Samen met de Dierenbescherming en vele vooruitstrevende boeren gaat Caring Farmers werken aan een versnelling. "Ons streven is om in 2030 10% van de Nederlandse markt dierwaardig – volgens álle 6 principes van de Raad voor Dieraangelegenheden – te bedienen, rekening houdend met een flinke eiwittransitie en in samenhang met een transitie naar een natuurinclusieve en grondgebonden veehouderij die past binnen een volhoudbaar voedselsysteem."

Zo'n veehouderij levert de maatschappij meer brede welvaart en 2 miljard euro per jaar op door vermeden milieu- en gezondheidskosten, zo blijkt uit een maatschappelijke kosten en batenanalyse die Caring Farmers met de Dierenbescherming liet maken.

Onafhankelijke Autoriteit
Een andere mijlpaal is de aanstelling van de onafhankelijke Autoriteit Dierwaardige Veehouderij die de voortgang van de transitie zal bewaken. "Wanneer een nieuw kabinet vol inzet op dierwaardigheid, en ook meer verbetering afdwingt bij marktpartijen, zal de Autoriteit toezien dat ook boeren sneller stappen kunnen maken."

Zeer teleurstellende wetgeving
Naast het Convenant publiceerde de minister gisteren wetgeving (AMvB) waarmee boeren stapsgewijs gedwongen zullen worden om diervriendelijker te werken. "Deze wetgeving brengt veel minder verbetering voor de dieren dan het Convenant en voldoet bij lange na niet aan de opdracht van de Tweede Kamer, namelijk dat álle dieren in 2040 hun natuurlijke gedrag kunnen vertonen. Zo is weidegang voor koeien in 2040 nog steeds niet verplicht, zijn we nog niet van de bloedarmoede bij kalfjes af en wordt de minimum oppervlakte norm voor varkens (intelligente, sociale dieren van 90 kg) opgehoogd van 0,8 naar slechts 0,9 m²."

Caring Farmers is zeer teleurgesteld dat korte termijn economisch belang van de sector zwaarder heeft gewogen dan dierenwelzijn, klimaat en milieu op de lange termijn. De (terechte) kritiek van maatschappelijke organisaties zal leiden tot meer onzekerheid bij veehouders. "We hopen dan ook dat de wetgeving verder wordt aangescherpt na de consultatieronde en dat het nieuwe kabinet de transitie inzet naar een dierwaardig en natuurinclusief voedselsysteem, inclusief regelgeving voor markt- en ketenpartijen."

Tv-campagne: Koplopers verdienen aandacht
Consumenten hoeven niet tot 2040 te wachten om dierwaardiger te consumeren. Zij kunnen nu al kiezen voor een dieet met meer planten, en hun zuivel, vlees en eieren inkopen bij boerderijen waar dieren nu al dierwaardig worden gehouden, zoals biodynamische boeren, de buitenvarkenshouders of de kalfbijkoe boeren. Dat is de boodschap van de tv-campagne die gisteren van start is gegaan. Consumenten kunnen die boerderijen vinden op de website goedgehouden.nl.

Ook in de supermarkten kunnen consumenten een klein assortiment diervriendelijkere biologische of Beter Leven producten vinden. "Maar omdat supermarkten hier nog nauwelijks reclame voor maken, doet Caring Farmers dit."

Uitzendschema tv-campagne:

  • Dinsdag 24 juni, NPO1, na het NOS 8 uur journaal
  • Woensdag 25 juni, NPO3, voor én na Keuringsdienst van Waarde
  • Donderdag 26 juni, NPO3, na Redders op Zee
  • Zaterdag, 28 juni, NPO1, voor EenVandaag
  • Zaterdag 28 juni, NPO2, na Nieuwsuur

Wat betekent dit nu voor de dieren?
"Voor consumenten die dierenwelzijn echt belangrijk vinden, blijft het zoeken naar dierwaardige producten." De standaard in de supermarkt zal nog niet gaan voldoen aan de 6 principes van een dierwaardige veehouderij. Wat er wel verbetert:

  • De snelgroeiende plofkip verdwijnt, net als de legkip in kooien. Deze verdwenen beiden al uit de Nederlandse supermarkt, maar worden nog wel gehouden voor de horeca en de export. Alle kippen krijgen meer ruimte in de stal, maar de kip is nog geen leven in de buitenlucht gegarandeerd, ook blijven 'vleeskippen' en 'legkippen' aparte sectoren.
  • Nadat dit eigenlijk al 30 jaar in de wet staat, wordt het afknippen van varkensstaarten verboden. In het convenant spreken partijen af dat varkens de ruimte krijgen om op aparte plekken te poepen, slapen en eten. Maar in de wetgeving staat dit niet; daar krijgen varkens in 2040 nog maar 0,9 m² in de stal. Buitenlucht voor varkens wordt niet verplicht.
  • Voor koeien wordt weidegang veel belangrijker, maar niet verplicht. Er komt geld voor onderzoek en pilots naar #kalfbijkoe, maar ook dit wordt niet verplicht. In de kalversector verbetert weinig: bloedarmoede voor blank kalfsvlees wordt nog niet verboden.

Bron: Caring Farmers

Publicatiedatum: