Tholen - "GreenSprout gelooft in een wereld waarin we niet van de natuur leven, maar mét de natuur. Wij vinden dat consumptiegoederen moeten bestaan uit natuurlijke, biologische en eerlijk verkregen ingrediënten, en dat de productie ervan onder goede, gezonde en maatschappelijk verantwoorde omstandigheden moet plaatsvinden."
Dat zegt Ton Severrien, de drijvende kracht achter GreenSprout. Zijn ambitie, ervaring, diepgaande branchekennis, intuïtief commercieel inzicht en sterke overtuiging — 'verbeter de wereld, begin bij jezelf' — hebben geleid tot GreenSprout: de eerste sales- en marketing specialist in Nederland die zich exclusief richt op de biologische markt.
Ton heeft GreenSprout in formele zin opgericht in 2015, samen met voormalige collega Feijo Blesgraaf. Het idee voor GreenSprout ontstond echter eerder, toen zij het concept ontwikkelden om in de biologische sector, naar voorbeeld van de gangbare retailsectoren, een extern ondersteunend sales- en marketingbureau op te richten. "De biologische sector kende dit fenomeen destijds nog niet. Ons doel was om de juiste informatie te verstrekken aan de winkels en de distributie voor de merken die wij ondersteunen uit te breiden. Onze werkzaamheden bestaan uit het promoten van biologische producten binnen de retail. Onze vertegenwoordigers bezoeken de winkels met veel passie en kennis."
GreenSprout ontwerpt, samen met de opdrachtgever, displays en ander promotiemateriaal, die vervolgens op de winkelvloer worden geplaatst. Ze verzorgen proeverijen, ontwikkelen samplingacties en onderhouden regelmatig contact met inkopers of categoriemanagers over de uitvoering van de activiteiten.
Duurzame groei
"Wij houden van ondernemers die innovatief zijn en out-of-the-box denken. Ondernemers die, net als wij, geloven dat duurzame oplossingen de enige weg zijn naar een leefbare wereld en begrijpen hoe deze zich vertalen naar commerciële kansen. GreenSprout biedt meerwaarde aan deze groene talenten en werkt nauw samen om bij te dragen aan het commerciële succes van hun merken en producten."
Het stimuleren van groeimogelijkheden voor onze klanten is de belangrijkste reden voor ons bestaansrecht. "Het gevolg daarvan is dat wij als bureau ook duurzaam zijn gegroeid. Inmiddels behartigen wij de belangen van ruim twintig merken in Nederland en België. Dit doen we met zijn drieën, aangevuld met een aantal freelancers."
Uitvoering
Vier keer per jaar bezoekt GreenSprout de winkels in Nederland, waarvan 200 biologische winkels, inclusief Ekoplaza-franchisewinkels en Odin-winkels, plus 81 G&W-winkels. Daarnaast bezoekt GreenSprout twee keer per jaar 50 biologische winkels in België (Vlaanderen en Brussel). "We maken met alle winkels van tevoren een afspraak, zodat we efficiënt kunnen werken. Doordat we vaak met nieuwe producten of leuke (seizoensgebonden) activiteiten komen, zijn we altijd welkom bij de winkels."
Een succesvolle aanpak blijkt het zogenaamde 'brandpoolen' te zijn. "We bezoeken de winkels met meerdere merken tegelijk. Dit heeft als voordeel dat de winkelier maar één contactpersoon heeft voor meerdere merken, wat veel tijd bespaart. De kosten die gemaakt worden, kunnen bovendien worden verdeeld over meerdere merken."
"Aanwezigheid op markten maakt onderdeel uit van productpromoties"
Om een bepaalde mate van afzet te garanderen, heeft GreenSprout al langdurige samenwerkingen met Udea, Odin, Hollandpharma, Unipharma, Naproz en NDS. In België zijn dat Biofresh en Marma. "Het voordeel is dat wij daardoor de mogelijkheid hebben om direct bestellingen te plaatsen bij de winkels, die vervolgens worden uitgeleverd door de betreffende groothandel. Hierdoor heeft een merk de zekerheid dat het product daadwerkelijk in het schap komt."
Toekomst
"Als bureau willen we groeien vanuit de sterke basis die we nu hebben. Kim en Nancy zijn inhoudelijk betrokken bij de ontwikkeling van onze klanten, de markten en geven vorm aan het gehele proces, van voorbereiding tot evaluatie van de rondgangen. Beide vertegenwoordigers hebben hun eigen rayon in Nederland; daarnaast bezoekt Nancy ook de winkels in België. Kim heeft bovendien zitting in het bestuur van de Bio-Borrel.
Ton vindt het belangrijk dat GreenSprout, wanneer de groei zich doorzet, altijd in staat blijft om bewustzijn, toegankelijkheid en zichtbaarheid te creëren. Op die manier krijgen duurzame producten een grotere kans van slagen in de verschillende concurrerende markten. "Zo draagt GreenSprout bij aan de ontwikkeling van een duurzame consumptiemaatschappij. Dat moet onze focus zijn en blijven, ongeacht de groei die wij als bureau doormaken."
Voor meer informatie:
Ton Severrien
Green Sprout
Eendrachtlaan 21
3621 DD Breukelen
Tel.: 06 53131712
[email protected]
www.greensprout.eu