Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Bavo Verwimp:

"Als de biosector wil groeien, dan zal er meer verkocht moeten worden via de supermarkt"

Landbouweconoom en bioboer Bavo Verwimp plaatst tijdens de Bioweek een kritisch noot bij de promotie van biologisch eten in een opiniestuk bij VILT. Hij vraagt zich af of zulke campagnes wel effect hebben: "Je kan je afvragen of dat allemaal wel nodig is" en "Zouden consumenten zich echt laten leiden door zulke acties? Of is dat spielerei met subsidies van de overheid?" Verwimp wijst op het grote groeipotentieel in Vlaanderen, waar slechts 1,6 procent van de landbouwgrond biologisch is, tegenover meer dan 9 procent in Europa en ruim 12 procent in Walloniƫ. "Er is een markt voor bio. En dus moeten we groeien."

Volgens Verwimp ligt de toekomst van biologische landbouw niet alleen in de korte keten, zoals hoevewinkels en zelfoogstboerderijen, maar ook in de supermarkt en grootkeukens. "Als de biosector wil groeien, dan zal er meer verkocht moeten worden via de supermarkt."

Tegelijkertijd stelt hij dat die groei gepaard moet gaan met strengere eisen aan de logistiek: "In de korte keten is de logistiek misschien niet altijd even efficiƫnt. In de langere keten is dat op het eerste zicht beter georganiseerd. Maar wie achter de schermen meekijkt, weet dat die lange keten verslaafd is aan plastic verpakkingsmateriaal, eenmalig gebruikte kartonnen dozen en houten kistjes."

Verwimp pleit daarom voor een uitbreiding van de biowetgeving: "Het is tijd om de biowetgeving uit te breiden en ervoor te zorgen dat producten hun label kunnen verliezen als ze voor te veel ballast zorgen." Hij besluit dat bio "ook logisch kan zijn, maar daar is af en toe wat lef voor nodig."

Lees het volledige artikel bij VILT.