Wat heeft de biologische sector nodig om ook in de toekomst krachtig te blijven? Naast innovatie en visie blijken diversiteit en verjonging steeds belangrijker. Daarom zijn Christianne de Kort van BioFoodie en Josefien van Marlen van Just Differently gestart met BioJong. Een netwerk voor en door jongeren die werkzaam zijn in de biologische keten
Het netwerk groeit, zonder dat er veel promotie is gedaan. Christianne de Kort van BioFoodie, een van de initiatiefnemers, zegt daarover: "We hebben nog nauwelijks aan acquisitie gedaan, maar toch hoor ik van iedereen dat ze BioJong al kennen. Een simpel LinkedIn-bericht dat ik laatst plaatste, werd massaal intern gedeeld. Dat laat zien hoe groot de behoefte is."
Steun uit de sector geeft vliegende start
Jan Groen van Green Organics is de eerste sponsor. "Het is fantastisch dat jongeren zélf dit initiatief nemen", zegt Jan. "We hebben vernieuwing nodig in de sector, en jongeren brengen frisse ideeën en een andere manier van denken mee. Maar dat betekent niet dat we ze in bestaande structuren moeten duwen. Juist doordat BioJong op zichzelf staat, ontstaat er ruimte voor nieuwe bewegingen, vormen en perspectieven. Dat is precies wat we nodig hebben."
De steun van Jan Groen gaat verder dan alleen symboliek: hij regelde persoonlijk toegangskaartjes voor het bio-verkiezingsevent. Josefien van Marlen van Just Differently, en mede-initiatiefnemer van BioJong, vertelt: "Zo tof dat Jan ons op deze manier steunt. Toen we de kaartjes deelden in onze Signal-community, reageerden Bram en Kim meteen. Dat zegt veel over de energie en het enthousiasme binnen ons netwerk. Christianne en ik praten hier al jaren over: dat dit soort initiatief er nog niet was, terwijl de behoefte onder jongeren overduidelijk leeft. En dat horen we nu ook direct terug."
Eerste ontmoeting smaakt naar meer
Voor veel jongeren voelt BioJong als een ontbrekend puzzelstukje. Bram Vullings, werkzaam bij DO IT Organic op de kwaliteitsafdeling, was er meteen bij: "Ik werk nu bijna 6 jaar in de sector, maar een jongerennetwerk zoals dit was er nog niet. Toen ik via via over BioJong hoorde en de website bekeek, wist ik: dit is precies wat ik zocht. Dankzij BioJong bezocht ik mijn eerste netwerkevenement binnen de bio-branche en dat smaakt absoluut naar meer."
Ook Kim Al-Huppertz van GreenSprout, herkent de behoefte aan een netwerk van gelijkgestemden: "Ik zocht al langer naar een plek waar ik jonge mensen uit de sector kan ontmoeten. Een community waar je ideeën kunt uitwisselen, waar je terechtkunt met vragen, en die tegelijk informeel en gepassioneerd is. BioJong biedt precies dat."
Voor meer informatie: www.biojong.nl