Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Bio-supermarkt Gimsel in Rotterdam bestaat alweer meer dan 25 jaar

"Ik vind mijn balans wel"

Tholen - Gimsel staat voor een bepaalde ideologie en is daar trots op. "Wij geloven dat biologisch/dynamisch vanzelfsprekend is en dat we onderdeel zijn van de natuur. We streven naar goede producten en ingrediënten, en geloven dat kwalitatief eten beter smaakt. Schoonheid zit vooral van binnen en gaat hand in hand met een gezonde aarde." Dit uitgebreide 'manifesto' vormt de basis van hun denken en handelen, wat duidelijk tot uiting komt in de ontwikkeling van de bio-supermarkt Gimsel in Rotterdam. Roosmarijn Saat is sinds 2008 eigenaar van deze bio-supermarkt.

Roosmarijn is samen met haar broer en man eigenaar van Gimsel Rotterdam

Eind jaren tachtig was Gimsel een franchiseformule, die in de jaren negentig overging naar de natuurwinkelformule. Haar ouders, die het bedrijf zijn gestart, besloten de naam Gimsel te behouden en zelfstandig door te gaan. Deze stap werd mede ingegeven door de betekenis van de naam. "Dat is zo mooi, 'Gimsel' komt uit de Scandinavische mythologie en betekent 'onvergankelijk'. De naam staat voor duurzaamheid en het idee dat je met deze producten alles hebt wat je nodig hebt." Inmiddels heeft de winkel een oppervlakte van 750 m² en biedt een groot aantal productcategorieën aan.

Jaarlijkse lentemarkt
Al ruim vijfentwintig jaar organiseren zij jaarlijks de lentemarkt. Wat begon als een klein lokaal initiatief, is uitgegroeid tot een begrip en trekt veel bezoekers uit de hele regio. "Dit jaar zat het ons wat het weer betreft een beetje tegen. Desalniettemin hebben we samen met onze leveranciers ervoor gezorgd dat we een grote, levendige markt konden presenteren. Met muziek, lekkere hapjes en enthousiaste leveranciers hebben we er weer een feestje van weten te maken." Het 'manifesto' is de leidraad voor de manier waarop ze in het leven staan en zaken doen. "Dat komt ook tot uiting tijdens de lentemarkt. We presenteren niet alleen ons assortiment en dat van de leveranciers, maar geven ook goede voorlichting en vertellen de bezoekers over het belang van biologische producten voor de natuur en de biodiversiteit."

Ondanks het zeer matige weer werd de lentemarkt toch goed bezocht

"Zeker in een stad is het belangrijk daar aandacht aan te besteden. We merken steeds vaker dat het product onderdeel moet zijn van kennis, visie en opvattingen over mens en natuur. Het gevolg is dat de prijs daardoor wordt gerelativeerd. Biologische producten zijn helaas nog altijd iets duurder dan vergelijkbare gangbaar geproduceerde producten."

Aanpak
Het voordeel van de gekozen onafhankelijkheid is dat zij zelf de producten voor de winkel uitzoeken. "Die moeten lekker zijn, maar we vinden het minstens zo vanzelfsprekend dat onze producten een positieve invloed hebben op de planeet. Al onze producten zijn daarom afkomstig van milieuvriendelijke fabrikanten en worden op biologische of biologisch-dynamische wijze geteeld. Onze telers werken niet tegen, maar met de natuur. Ze (her)voeden de bodem waarop zij planten. De producten zijn vaak seizoensgebonden en regionaal, wat flink scheelt in brandstofverbruik en uitstoot van uitlaatgassen. Geen industriële voedselfabrikanten die mens, dier en aarde uitputten om op korte termijn voedsel te leveren. Geen chemicaliën of schadelijke toevoegingen, maar producten die de grenzen van mens, dier en planeet respecteren. Zo zorgen we ervoor dat we ook over tientallen jaren nog gezond kunnen eten."

Biologischdynamisch
Roosmarijn vindt het belangrijk dat er ook aandacht wordt besteed aan de biodynamische levensvisie, en dat deze inhoud en vorm krijgt door de manier waarop het assortiment is samengesteld. "Deze visie op landbouw, bijvoorbeeld, komt van Rudolf Steiner. De boeren respecteren de natuurlijke kringloop. De biologisch-dynamische landbouwers kijken verder dan alleen hun gewassen om te zorgen voor gezonde en rijke oogsten. Ze houden rekening met de seizoenen, de zon, de maan en de sterren. Met deze kosmische wijsheid kiezen ze zorgvuldig het juiste moment om te zaaien, oogsten, planten en wieden. Neem bijvoorbeeld ons bijzondere wortelsap van De Nieuwe Band: een sap gemaakt van biologisch-dynamisch geteelde wortels. De teelt levert ook voeding voor de boerderijdieren, die voeding wordt vervolgens mest, en die mest bevordert weer de teelt. Een kringloop in een flesje."

Een eerlijk prijskaartje
"Naast respect voor aarde en dier, respecteren we ook de mens. Alle boeren, arbeiders en telers van onze producenten krijgen de prijs betaald die zij verdienen. Niet zo gek dus, dat je boodschappen bij Gimsel iets duurder uitpakken dan bij de buurtsuper. Je betaalt bij ons niet alleen voor je eigen brood, maar ook voor dat van een ander."

Toekomst
Roosmarijn ziet dat de concurrentie toeneemt en vindt dat een prima ontwikkeling. "We moeten blij zijn dat er steeds meer biologisch en biodynamisch aanbod ontstaat." Vorig jaar is de consumptie met 10% gestegen. "De vraag stijgt doordat het aanbod toeneemt. Dat betekent dat ik met mijn team moet zorgen dat wij onderscheidend zijn en blijven. Ons restaurant 'Spirit', dat naast ons zit, en onze Academy dragen daar zeker aan bij. Met name de Academy — wat veel mensen niet weten — bestaat langer dan de winkel. In de jaren tachtig begonnen mijn ouders daar eerst mee, later kwam de winkel."

De Academy is uniek: professionals geven particulieren, hun medewerkers en externe professionals les over het leven met zichzelf en de natuur, en onderwijzen hen op het gebied van goede voeding en beweging. "Dat laatste vormt de kern: gezonde voeding en beweging versterken elkaar, waardoor mensen ook mentaal gezonder in het leven staan."

Roosmarijn is naast ondernemer ook voorzitter van Biowinkel Nederland. "Dat is een uitdaging in deze tijd. Ik moet een goede balans vinden tussen het algemeen belang dat ik vertegenwoordig en mijn persoonlijk belang als ondernemer, maar tot nu toe gaat me dat goed af. Die vaardigheid heb ik van mijn ouders meegekregen; ook zij waren een klein onderdeel van een grotere, allesomvattende visie op mens en natuur."

Voor meer informatie:
Roosmarijn Saat
Gimsel supermarkt voor natuurlijke voeding & cosmetica
Mariniersweg 9
3011 NB Rotterdam
010-4046597
[email protected]
www.gimselrotterdam.nl