Wakker Dier blijft zich inzetten voor de reductie van dierenleed in het voedingsaanbod. De organisatie richt zich vooral op supermarkten, omdat ongeveer 70% van het eten in Nederland daar vandaan komt, zo geven ze aan in een interview met Distrifood. Wakker Dier probeert gedragsverandering bij zowel supermarkten als consumenten te bewerkstelligen door middel van campagnes en persberichten. Ze hebben onder andere succes geboekt met het verwijderen van legbatterij-eieren en plofkippen uit het schap.
Wakker Dier is ook kritisch over het aanbod van eiwitten in supermarkten, met name het promoten van eiwitrijke producten die vaak ongezond zijn en niet bijdragen aan dierenwelzijn. De organisatie hekelt de trend van steeds meer eiwitten in producten zoals zuivel, omdat dit vaak leidt tot de verkoop van dieronvriendelijke en ongezonde producten. Bovendien is de verkoop van biologische producten in supermarkten voor Wakker Dier belangrijk, maar de organisatie ziet nog veel verbeterpunten, zoals het verlagen van de vleesverkoop en het bevorderen van plantaardige alternatieven.
Daarnaast merkt Wakker Dier op dat sommige supermarkten, zoals Vomar, nog steeds vlees zonder keurmerk aanbieden, ondanks eerdere toezeggingen om dit niet meer te doen. De organisatie blijft dus druk uitoefenen op de supermarkten en andere betrokkenen, met als doel uiteindelijk overbodig te worden wanneer er geen dierenleed meer in de supermarkten is.