De jaarlijkse Monitor Keurmerken Retail van Circana laat zien dat de omzet in duurzamere keurmerken stabiel blijft over heel 2024. De omzet in de verkopen van producten met een keurmerk groeide in 2024 2,8%, terwijl de algehele omzetgroei in food 3% was. De omzet in keurmerken volgt gemiddeld genomen de marktgroei en bleef daarmee op een marktaandeel van zo'n 25%.
Het biologisch keurmerk vertoonde de hoogste groei met 7,9%. Het Beter Leven keurmerk volgde de markt met zo'n 2,9%. De beide viskeurmerken ASC en MSC groeide met 0,2% en 1,8%. De overige keurmerken vertoonden een lichte daling. Zowel ASC & MSC voor vis en Beter Leven keurmerk voor vlees (varken, kip) en eieren zorgen inmiddels voor een hoog aandeel in hun productgroepen.
Keurmerken die meegenomen zijn in het onderzoek
De gehele productgroep eieren heeft een hoog omzet aandeel van 86,7%. Binnen de andere productgroepen zijn er nog hogere omzetaandelen van de keurmerken zoals in de groep diepvriesvis en vleesconserven, elk met 98% omzetaandeel, thee met 94%, vers pluimveevlees met 93% en vers varkensvlees met 90% omzetaandeel. Ruimte voor groei in omzet met keurmerken is er in de productgroep AGF, vleeswaren, zuivel, pet food en in de groep overig food.
Huismerken en A-merken houden elkaar in balans. Terwijl huismerken in het totaal een omzetaandeel hebben van 33,1%, is daarbinnen het aandeel met een keurmerk 70%. Voor A-merken geldt het andersom. A-merken hebben een omzetaandeel in het totaal van 66,9% en daarbinnen is het omzetaandeel keurmerken 30%.
'Huismerken van supermarktformules hebben veelal ingezet om bepaalde productgroepen in zijn geheel te voorzien van een keurmerk. Vanaf 2025 wordt het keurmerk Beter Voor Boer en Natuur ook onderdeel van de Monitor Keurmerken Retail en dat zal het omzetaandeel van keurmerken van binnen huismerken verder verhogen' verwacht Maurits Steverink van de Monitor Keurmerken Retail.
Lees hier het volledige rapport
Voor meer informatie:Bionext
Bennekomseweg 43
6717 LL Ede
030 2339970
[email protected]
www.bionext.nl