Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Martijn Rol, Rabobank:

"Supermarkten op een kantelpunt"

Supermarkten staan tot 2040 onder druk door toenemende concurrentie, hogere kosten en dalende marges, ondanks een verwachte omzetgroei. Volgens Martijn Rol, sectormanager Food bij Rabobank, is behoud van marktaandeel en rendement steeds moeilijker, mede door nieuwe concurrenten zoals flitsbezorgers, online speciaalzaken en de horeca. Sectormanager Martijn Rol beschrijft drie strategische richtingen voor supermarkten:

Supermarkten kunnen hun omzet stimuleren door betere service, maatwerk in het assortiment, uitbreiding via AI en onbemande locaties, en door 'blurring' (combinatie van retail en horeca). Ook klantgericht advies en het beïnvloeden van koopgedrag in de winkel ('nudging') bieden kansen.

Kosten kunnen verlaagd worden via automatisering, efficiënter personeelsgebruik, schaalvergroting door meerdere vestigingen en door samenwerking in internationale inkoopcollectieven. Tot slot kunnen supermarkten investeren in lokaal ondernemerschap door betrokken te zijn bij de gemeenschap, lokale inkoop, duurzame bedrijfsvoering en goed personeelsbeleid.

"De afgelopen jaren heeft de supermarkt sector laten zien dat het niet ontbreekt aan aanpassingsvermogen. Supermarkten experimenteren met onbemande winkels en met de bezorging van maaltijdboxen. Ze kunnen gebruik maken van hun merkkracht en de schaalvoordelen in de inkoop en distributie. De supermarkten die het beste inspringen op de ruimte die weggevallen winkelvestigingen achterlaten en die de veranderende markt het meest inventief benaderen, dat zijn de supermarkten waar we ook in 2040 onze boodschappen doen", aldus Martijn in een opiniestuk.

Bron: Rabobank