Tholen - Bob Leenders, van het gelijknamige consultancybureau, heeft zich de afgelopen jaren een middenpositie weten te verwerven tussen de traditionele bloementelers en de sterk groeiende biologische bloemensector. "Ik houd wel van die schizofrene positie. Het houdt je scherp, want je moet een open geest hebben voor de ontwikkelingen die in beide sectoren plaatsvinden. Vanuit die positie ben ik in staat om goede adviezen te geven, markten te ontwikkelen en mijn klanten objectief te ondersteunen." Volgens Bob zijn beide sectoren afhankelijk van elkaar, omdat ze van elkaar kunnen leren.
Bob (50) komt uit een kwekersfamilie uit Lent, een voormalige teeltregio die nu Nijmegen-Noord is. Zijn opa had een gemengd bedrijf met fruit, vee en planten. In de jaren 60 wilde zijn vader aanvankelijk verdergaan met fruit, maar dat was geen goede tijd voor die teelt. Voor potplanten brak juist een bloeitijd aan. "Ik ben groot geworden met geraniums, cyclamen en primula's."
"Ik kan er niet vanaf blijven, het zit in mijn DNA"
Zelfstandigheid
Na een tuinbouwopleiding en diverse marketingcursussen begon Bob zijn carrière in de groothandel, eerst met snijbloemen en later met planten. Vervolgens werd hij bemiddelaar op de veiling in Bemmel (nu Plantion Ede). Daarna werkte hij als inkoper bij Intratuin en als category manager bij Bakker.com, om uiteindelijk in Veen aan de slag te gaan bij Ferry Verbeek Plantengroothandel. Tegenwoordig is hij zelfstandig ondernemer onder de naam Bob Leenders Consultancy. "Ik heb ruime ervaring en een flinke zakelijke bagage in mijn adviesrugzak." Door zijn niet-aflatende inzet voor markt en product is hij erin geslaagd een indrukwekkend portfolio op te bouwen. "In Duitsland en Nederland heb ik onder andere grote tuincentra als opdrachtgevers, met wie ik intensief samenwerk."
De stap naar zelfstandigheid was voor Bob geen gemakkelijke. "Ja, dat klopt, het is niet niks om vanuit een vaste baan te besluiten volledig voor eigen risico te gaan werken. Een goede vriend, aan wie ik om advies vroeg, stelde de belangrijkste vraag die ik nooit meer zal vergeten: 'Ben je iets of ben je iemand?' Dat zette mij aan het denken. Na dertig jaar ben ik 'iemand' geworden. Het was een lange weg, maar een succesvolle."
Zijn consultancypraktijk rust op drie pijlers: "Ik geef bedrijfsadviezen, doe de verkoop voor een aantal kwekers, begeleid biologische kwekers/marktpartijen en tuincentra webshops, en ben actief op het gebied van certificeringsvraagstukken, marketing, commercie en communicatie."
Instelling
Een adviesbureau dat zijn dienstverlening langs drie pijlers heeft georganiseerd, vormt een brug die de verbinding tussen deze pijlers legt. "Voor mij is die brug opgebouwd uit kennis, houding en gedrag. Je kunt alleen geïntegreerd werken als je beschikt over voldoende kennis, altijd een positieve grondhouding hebt ten opzichte van je klanten, ongeacht de problematiek, en in staat bent om actief, bij voorkeur proactief, gedrag te vertonen. Het klinkt misschien stoer als je het zo zegt, maar je moet het wel waarmaken. Mijn aanpak is gebaseerd op de kenmerken die ik net benoemde. Daarbij is één aspect het allerbelangrijkste: doen wat je belooft."
Marktvisie
Bob signaleert een aantal significante ontwikkelingen in de biologische en gangbare sierteelt. "Wat ik de afgelopen twee jaar zie, is dat er een onzichtbare afschaling van het aanbod plaatsvindt. Je leest en hoort er niet veel over, maar het is wel gaande. Retailers bieden steeds minder bloemen en planten aan. Ik ken voorbeelden van telers die hun areaal met 30 tot 60% afschalen." Waarom schakelen ze dan niet volledig over op biologische teelt? "Het probleem is de schaalgrootte; het investeringsrisico is te hoog en de afzet is onvoldoende zeker." Volgens Bob is er echter voldoende kasaanbod voor startende biologische bloemen- en plantentelers. "Ik word wel eens gevraagd of ik potentiële biologische telers ken die interesse zouden hebben in het huren van een deel van de beschikbare kasruimte."
Tegelijkertijd ziet Bob ook positieve ontwikkelingen met betrekking tot de continuïteit op de lange termijn. "Gelukkig zie ik steeds meer jongere studenten die zich willen bekwamen in de biologische sierteelt. De jonge generatie is niet naïef en is niet ideologisch gedreven. Ze kijken met het zakelijke oog van een gangbare teler en weten dat te combineren met een scherp oog voor kwaliteit, gezondheid en duurzaamheid."
Maar welke bedreigingen ziet Bob dan op de korte termijn? "Mijn voorzichtige waarneming is dat we aan het begin staan van de zogenaamde varkenscyclus. Dit betekent dat het aanbod zal afnemen door de afnemende vraag, wat zal leiden tot een hogere marge. Dit verhoogde rendement voor de 'overlevende' telers zal echter een aantrekkende werking hebben op het aanbod, waardoor er weer meer telers zullen instappen. Het voordeel voor biologische telers die lokale afzet kunnen realiseren, is dat ze goede tijden tegemoet gaan."
2025
"We gaan samen met onze Nederlandse telers de Duitse markt verder ontwikkelen; dit is een voortdurend proces. Daarnaast streef ik ernaar mijn dienstverlening dagelijks met 1% te verbeteren. Deze strategie zorgt ervoor dat ik mijn pijlers op een beheersbare manier toekomstbestendig maak. De markt wordt steeds veeleisender, en als je daar niet in mee gaat, verlies je je bestaansrecht. Dat wil ik niet, want ik ben gepassioneerd door bloemen en planten, de sectoren en de markt. Ik ben van mening dat we ons als sector bewust moeten worden van het feit dat de sierteelt niet alleen mooie producten moet blijven leveren, maar ook in staat moet zijn om, vanuit maatschappelijk bewustzijn, toegevoegde waarde te bieden op het gebied van mens en natuur."
Voor meer informatie:
Bob Leenders
Bob Leenders Consultancy
Rouaanstraat 8
6515 CD Nijmegen
06-53775204
[email protected]