Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

REO Veiling transformeert met nieuwe strategie en nieuw logo naar REO

REO heeft zondag 2 maart haar toekomstplannen voor de komende vijf jaar uit de doeken gedaan aan haar telers-coöperanten en medewerkers tijdens een lanceringsevent. "REO bewijst dag in dag uit haar relevantie in de snel veranderende wereld van verse groenten en fruit. Een status quo is misschien aanlokkelijk, maar geenszins een optie. Want nieuwe evoluties in de markt, veranderende behoeftes bij producenten en nieuwe uitdagingen dagen REO uit om haar bedrijfsvoering toekomstbestendig te maken. Dit is wat er gebeurd is tijdens onze grote denkoefening over een toekomstbestendige missie, visie en strategie voor onze coöperatie van morgen", kadert voorzitter Rita Demaré.

In het voorbije anderhalve jaar hadden gespreksavonden, luistersessies, werf- en vervolgvergaderingen plaats in een open dialoog met zowel actieve REO-producenten als REO-medewerkers. De conclusies van deze globale denkoefening werden eind vorig jaar samengebracht in een strategische beleidsnota met bijhorende actiepunten die dus zondag 2 maart werden voorgesteld op een evenement met entertainment, debat en walking dinner. De belangrijkste inzichten van de beleidsnota werden in een notendop samengebracht tijdens een show.

"Ik denk dat we zeer tevreden kunnen zijn over de dag", vertelt algemeen directeur Filip Vanaken. "Het was een prachtig event en eigenlijk hebben we alleen maar positieve geluiden gehoord van onze coöperanten en medewerkers. De dag begon om 10.00 uur, waarna we naar de REO-arena, vroeger Tomabel-hal, zijn gegaan, waar we de slotpresentatie van de strategische oefening hebben tentoongesteld en ook het nieuwe logo hebben onthuld."

Nieuwe huisstijl
De meest zichtbare verandering voor de buitenwereld is dan ook de introductie van een nieuwe huisstijl met een nieuw logo als opvallend visitekaartje. "Ons nieuwe krachtige logo illustreert de schakels die de solide verbinding tussen de coöperatie en telers vormen. Een krachtig lettertype symboliseert onze standvastige kwaliteit en de natuurlijke kleuren verwijzen naar de verfijnde ambacht. Merk ook op dat het woord 'veiling' bewust is verdwenen uit het nieuwe logo", gaat voorzitter Rita Demaré verder. "Waarom? Ten eerste is REO veel meer dan alleen een afzetapparaat. Ze is een coöperatie die haar leden-telers op meerdere manieren ondersteunt en ontzorgt. Ook qua verkoop doet REO veel meer dan enkel veilen. Naast de klokverkoop maken contractverkoop, bemiddeling en strategische partnerships nu een belangrijk deel uit van onze commerciële strategie. Ten slotte speelt ook internationale herkenbaarheid een rol. Het woord 'veiling' is nu eenmaal moeilijk uit te spreken voor anderstaligen. Voor die redenen spreken we vanaf nu alleen nog van REO."

Coherent merkenbeleid
De nieuwe huisstijl wordt vanaf nu stap voor stap uitgerold. "Te beginnen met het uitzicht van ons bedrijfsterrein. Aanpassingen van de verpakkingsmaterialen voor de REO-producten zullen in de loop van het seizoen plaatsvinden", legt algemeen directeur Filip Vanaken uit. "Wie zich wil laten verleiden door REO-producten, zal niet ver moeten zoeken dankzij onze gerestylede verpakking en ons nieuw merkenbeleid met het hoofdmerk REO en vier REO-submerken."

"Het hoofdmerk REO staat voor producten met een correcte productkwaliteit. De vier REO submerken vertegenwoordigen telkens een specifiek productsegment. REO Sublime groepeert REO-producten van topkwaliteit. REO Terra biedt onderdak aan authentieke REO-producten, uniek geteeld of apart in hun soort, terwijl REO Nova het submerk is voor innovatieve REO-producten. Vivo by REO ten slotte toont de ambitie van REO om een markt te vinden voor ieder product, ook als de kwaliteit eens iets minder is. Ondanks hun eigen profiel zijn het hoofdmerk REO en de vier REO submerken duidelijk aan elkaar gelinkt. Dit zorgt voor een grotere consistentie, sterkere identiteit, meer duidelijkheid en herkenbaarheid. Minder versnippering, maar meer impact voor een duurzame marktpositie!"

Ontzorgen producenten
Samen met een nieuwe huisstijl en coherent merkenbeleid werden nog andere elementen opgenomen in de toekomstbestendige identiteit van REO. Op commercieel vlak zal REO een actievere rol op zich nemen in prijszetting en afzet om het collectieve belang van haar telers te beschermen. In eigen land blijft REO rechtstreeks samenwerken met haar kopers, terwijl ze voor de export vertrouwt op partners. Deze strategie stelt REO in staat haar kernactiviteiten uit te bouwen, zo geven ze aan.

Bijsturingen in functie van een optimale productkeuring bij aanvoer staan eveneens op stapel. "Tevens worden interne bedrijfsprocessen onder de loep genomen in functie van verbeterprojecten en worden zowel de bestaande veiligheidscultuur als het welzijn op het werk (nog) meer ingeburgerd. Op tafel liggen ook verbouwingsplannen op grond van een vlotte aanvoerlogistiek, openingsuren en de bewaring van groenten en fruit. Als kennispartner blijft REO ook haar telers-coöperanten helpen met hun administratie rond certificatie, facturatie,… REO wil op die manier een aantal kopzorgen wegnemen van bij haar telers-coöperanten zodat ze zich volledig kunnen concentreren op datgene waarin ze goed zijn, namelijk: met passie en vakkennis kwaliteitsvolle groenten en fruit telen."

Voor meer informatie:
REO
Oostnieuwkerksesteenweg 101
België – 8800 Roeselare
Tel. +32(0)51 23 12 11
[email protected]
www.reo.be

Publicatiedatum: