Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Richard Schouten (GroentenFruit Huis) over Amerikaanse importheffingen:

"Voorlopig moeten we afwachten welke producten op de lijst komen"

Tholen - Na een maand uitstel heeft de Amerikaanse president Donald Trump dinsdag alsnog de eerder door hem aangekondigde importheffingen ingevoerd. Het gaat om importheffingen van 25 procent op vrijwel alle Canadese en Mexicaanse goederen. Eerder liet Trump op een persconferentie weten dat hij binnenkort eveneens met importheffingen komt op goederen uit Europa.

Wat de impact op de Nederlandse export zal zijn, is volgens algemeen directeur Richard Schouten van GroentenFruit Huis nog altijd niet helemaal bekend. "We weten namelijk nog altijd niet precies welke producten er op de lijst gaan komen. Kijk je naar een exportproduct als paprika, dan is Noord-Amerika veelal aangewezen op de Canadese en Mexicaanse productie, waarbij Nederland aanvullend leverancier is. Wanneer de importheffing van 25% voor al deze landen geldt, dan heb je weer een gelijk speelveld. Maar de Nederlandse paprika's zijn nog niet in seizoen en we zullen eerst moeten afwachten welke producten daadwerkelijk op de lijst komen."


Richard Schouten. Foto: GroentenFruit Huis

GroentenFruitHuis staat in nauw contact met de leden die actief zijn in de export naar Noord-Amerika. "Naast ons exportpakket hebben we ook de nodige importstromen vanuit Noord-Amerika met bijvoorbeeld zoete aardappelen. Als je die cijfers met elkaar vergelijkt, zit er niet zoveel verschil in en hebben we als Nederland een min of meer gelijkwaardige handelspositie. Maar of Trump daar rekening mee gaat houden weten we niet", aldus Schouten.

Bredere focus Mexicaanse export
"Wat wel interessant is, is dat er bijvoorbeeld voor Mexicaanse producten een heel ander speelveld kan ontstaan. Zeker voor een product als avocado's wat echt een wereldmarktproduct is, is de kans aannemelijk dat Mexico verder gaat kijken en zich meer op andere markten als Europa en Aziƫ zal gaan richten. Daar moeten we zeker rekening mee houden."

"Bovendien geldt nog altijd de wet van de communicerende vaten. Als de aanvoer van het ene land minder wordt, probeert een ander land het weer in te vullen, waardoor er ook weer tekorten ontstaan. Daar houden we dan ook zeker rekening mee. Anderzijds heeft dat ook weer tijd nodig, want je kunt niet in een maand tijd je productie verhogen", vervolgt de directeur van GroentenFruit Huis.

"Al met al is het wel bijzonder te noemen dat regels die er zijn over de wereldhandel zo aan de laars gelapt worden. Dat zien we ook bij de importheffingen op staal, aluminium en auto's. Het adagium 'America first' klinkt weliswaar mooi, maar ik verwacht dat de Amerikaanse consument nog het meeste last zal krijgen van de heffingen. Die krijgt namelijk in zijn restaurant niet meer vanzelfsprekend avocado's geserveerd, zeker als er ook nog eens geen personeel is om hem te bedienen."

www.groentenfruithuis.nl