Bij Roosmarijn Saat van Gimsel Rotterdam is de HVC-afdeling goed voor 15% van de totale omzet. Het zit al sinds de oprichting in 1988 in de filosofie van Gimsel. "Je huid heeft ook voeding nodig", zegt Roos. Voor Jerry Donk van Ekoplaza Foodmarqt aan de Ceintuurbaan in Amsterdam waren HVC-producten een nieuwe toevoeging sinds de overname door Udea. "Het zijn producten met een goede marge waar je relatief weinig voor hoeft te doen", aldus Jerry.
Jerry Donk en Roosmarijn Saat
Jerry: "Wow, 15%! Hoe doen jullie dat?"
Roos: "Bij onze winkel is HVC al sinds 1997 echt een aparte afdeling met een eigen rustige uitstraling. Het beslaat ongeveer 10% van de oppervlakte van de winkel. En daarnaast hebben we ook nog een eigen schoonheidssalon. We hebben veel bamboe, glas en staal gebruikt en achter de balie staat een oude apothekerskast met supplementen. Waardering van oude ambachten en terug naar de natuur. Dat is wat we willen uitstralen. We hebben alles ingedeeld op merken, zodat we de filosofie achter de merken aandacht kunnen geven."
Jerry: "Nou, ik ben al blij met de 3 meter schapruimte die we nu aan HVC-producten besteden! Vóór de overname door Udea verkochten wij nauwelijks HVC-producten. Hooguit een fles shampoo, maar inmiddels is HVC goed voor 2% van de omzet. Dat komt doordat we meer zijn gaan focussen op gezonde leefstijl, waardoor we nieuwe klantgroepen aanspreken. Supplementen verkopen we (nog) niet. Geven jullie ook advies aan klanten?"
Roos: "Ja, we zorgen dat er altijd een goed getrainde medewerker aanwezig is op de afdeling. Een tubetje crème en een supplement hebben toch net iets meer uitleg nodig dan een bloemkool. Onze medewerkers hebben een opleiding tot drogist gedaan en breiden hun kennis steeds verder uit bij onze leveranciers en kennispartners. We geven ook cursussen aan consumenten met Gimsel Academy."
Jerry: "Die trainingen van leveranciers zijn handig, hè. Onze HVC-producten liggen vlak bij de kassa, zodat de kassamedewerker het goed in de gaten kan houden en ervoor kan zorgen dat de producten mooi gespiegeld zijn. We hebben geen getrainde medewerkers, maar ik ben wel groot voorstander van HVC-trainingen."
Roos: "Kennis opbouwen gaat ook niet van de ene op de andere dag. Onze medewerkers volgen nog steeds trainingen van leveranciers over nieuwe thema's of productlijnen. Je moet ook echt relaties met leveranciers opbouwen. Dr Hauschka en Viridian hebben ons al eens uitgenodigd om naar hen toe te komen. Medewerkers vinden dat heel leuk en interessant en ze nemen vervolgens weer kennis mee om op de winkelvloer over te brengen aan de consument."
Jerry: "Onze medewerker heeft inderdaad ook goed contact met leveranciers. Die komen dan graag bij ons langs voor een demo. Maar testers in de winkel en goede promoties helpt ook. Het is cliché, maar alles wat je aandacht geeft, groeit."
Roos: "Zo is het maar net!"
Bron: Udea