De verkoop van biologische producten zwakt af. Nieuwe producten moeten vooral jongere klanten over de streep trekken. Dit komt omdat zij een voorkeur hebben voor de veganistische trend, die vaak niet biologisch is.
Tegen 2030 moet ongeveer 40 procent van de landbouw in Baden-Württemberg omgeschakeld zijn naar biologisch. Om dit doel van de groen-zwarte deelstaatregering te bereiken, zou het marktaandeel van biologische producten aanzienlijk moeten groeien. De groei is de laatste tijd echter tot stilstand gekomen. De industrie wil onder andere nieuwe producten ontwikkelen om dit tegen te gaan. Deze moeten vooral in het sterk groeiende segment van vleesalternatieven liggen, vertelde Julian Stock van het Good Food Collective aan SWR. De biologische sector is volgens haar letterlijk door de veganistische trend heen geslapen. Er zijn nog meer kansen voor nieuwe producten op het gebied van zoetwaren, muesli en spreads.
"Biowinkels hebben de ommekeer gemist"
Jongeren voelen zich niet langer aangetrokken tot biologische speciaalmarkten, zegt Stock. Die zijn er niet in geslaagd om samen te werken met start-ups in vleesvervangers en te investeren in onderzoek. Dit deel werd vervolgens overgenomen door de grote winkelketens met hun eigen merken. Daarnaast vinden jongere mensen het vanzelfsprekend dat biologische producten verkrijgbaar zijn bij discounters. Bij de marketing naar jongere doelgroepen moeten biologische producenten zich vooral richten op social media platforms zoals Tiktok en Instagram, adviseert Stock. "Weg van het bleke groen en op weg naar trendy neonkleuren."
Biologisch betekent ook klimaatbescherming en biodiversiteit
Veel mensen realiseren zich niet hoe belangrijk biologische landbouw is voor klimaatbescherming en biodiversiteit, zegt Hanna Kehl van de Gesellschaft für Konsumforschung (GfK). "We moeten daarom leren om onze relevantie beter te communiceren", zegt Kathrin Jäckel van het 'Bundesverband Naturkost und Naturwaren'. Op 16 november presenteert het Federale Ministerie van Voedsel en Landbouw een grote campagne om de voordelen van biologische voeding voor de gezondheid, het klimaat en de biodiversiteit te promoten.
Marktmacht van grote ketens
De markt voor biologische producten verschuift van biologische speciaalzaken naar grote winkelketens, zegt professor Stephan Rüschen van DHBW Heilbronn. De discounters hebben samenwerkingsovereenkomsten gesloten met telersverenigingen. Boeren die bijvoorbeeld zaken willen doen met Lidl moeten contact opnemen met hun partner Bioland. Al was het maar omdat de ketens de overeenkomstige hoeveelheden nodig hebben, zegt Lidl divisiemanager Alexander Liedkte.
Klik hier voor meer informatie over de VI. Öko-Marketingtage.
Bron: SWR