Tholen - Over de huidige situatie op de Franse biologische markt kon tijdens Natexpo weinig positiefs gezegd worden, toch presenteerden zo'n 900 exposanten zich op 22, 23 en 24 oktober aan het toegestroomde publiek in Parijs. Negen exposanten in hal 6 van congrescentrum Paris Nord Villepinte waren afkomstig uit Nederland. Biojournaal bracht een bezoek aan al deze exposanten om te horen hoe de deelname beviel.
Klik hier om de fotoreportage te bekijken.
Een deel van de Nederlandse exposanten: TerraSana, IDorganics, DO IT Organic en Lovechock.
Uitdagingen voor Franse bio-sector
Nadat de Franse markt jarenlang een mooie groei door heeft gemaakt is de huidige situatie zeker niet om over naar huis te schrijven. De sector wordt geconfronteerd met economische en structurele uitdagingen. Dat bleek ook uit de gesprekken die we voerden op de beursvloer. Dit mocht echter de pret niet drukken voor de Nederlandse exposanten die maar wat graag hun producten en expertise aan het toegestroomde publiek toonden. De exposanten toonden zich tevreden over de kwaliteit van de bezoekers.
Ook bij een Franse distributeur troffen we een Nederlands merk aan: Florentin bij Europlabo. Een werkwijze die heel effectief is omdat de Natexpo-bezoeker vaak direct wil weten waar ze de producten kunnen bestellen.
Er stonden deze editie in totaal zo'n 900 stands (ten opzichte van ongeveer 1200 in 2021). Een derde hiervan debuteerde als exposant. "Ze presenteerden ongeveer 2.000 merken op deze beurs. Veel debutanten zijn hier al wel eerder als bezoekers geweest", vertelde Marion Elie namens de beursorganisatie (Spas Organisation). "Ondanks de lastige situatie waarin de Franse bio-branche zich bevindt, toont deze beurs aan dat de sector nog altijd volop in beweging is."
Internationaler karakter
Diverse Nederlandse exposanten die al eerder op de beurs gestaan hebben merkten op dat de beurs een internationaler karakter heeft gekregen, zowel qua exposanten als qua bezoekers. Dit bleek onder meer uit de nieuwe landenpaviljoens uit Ierland, Duitsland en Belgiƫ. Lovechock heeft bezoek gekregen uit onder meer Japan, Canada en de Baltische staten. Marion beaamt dit: "Een kwart van de exposanten is zelfs niet afkomstig uit Frankrijk."
De organisatie is trots op waar de beurs nu staat. "We hebben zelfs in de Covid-jaren 'gewoon' kunnen doordraaien. Dat is zeker goed geweest voor de ontwikkeling van Natexpo."
Nieuwe producten
In de Nederlandse stands werden diverse nieuwtjes gedeeld en kon men van verschillende nieuwe producten proeven. De Teriyaki woksaus van TerraSana bijvoorbeeld. En Maya Gold presenteerde biologisch kokoswaterpoeder. Bij Berrico Foodcompany hebben ze het aanbod uitgebreid met onder meer ongezoete blauwe bessen vlokken. En IDorganics heeft een nieuwe koekjesmachine waarmee ze zelf speculaas en pepernoten bakken.
Net als in 2021 vond de beurs plaats in hal 6, die groter is dan hal 7 waar de eerdere edities gehouden werden. Natexpo wordt afwisselend in Lyon en Parijs gehouden (in Parijs sinds 2013). De volgende editie van Natexpo zal in september 2024 in Lyon plaatsvinden.
Klik hier voor de fotoreportage.
Voor meer informatie: www.natexpo.com