Als het aan de Tweede Kamer ligt krijgen kleine MKB-bedrijven tot tenminste 2028 vrijstelling voor de zero-emissiezones. Een motie van VVD-Kamerlid Silvio Erkens werd gesteund door CDA, SP, PVV, FVD, JA21, SGP, BBB, ChristenUnie, Denk en BVNL. Kleine ondernemingen krijgen hierdoor meer tijd om over te stappen op een zero-emissie voertuig. Onduidelijk is nog of het Kabinet de motie gaat overnemen en uitvoeren, meldt evofenedex.
In de huidige afspraken is ook al rekening gehouden met een overgangsregeling en zijn vrijstellingen mogelijk. De verantwoordelijk staatssecretaris heeft ook eerder al aangegeven dat ze per keer kijkt wat mogelijk is en niemand aan het onmogelijke wil houden. Met deze motie wil de Kamer nu een aparte positie voor kleine ondernemingen. Volgens evofenedex is het vooral belangrijk dat de overheid en gemeente zorgen voor de juiste randvoorwaarden en dat bedrijven ook kunnen overstappen. Bijvoorbeeld door te zorgen voor voldoende laadinfrasturctuur en een aanschafsubsidie op elektrische voertuigen. Deze motie kan als effect hebben dat kleine ondernemers juist later de overstap maken en daardoor achterop raken ten opzichte van bedrijven die al wel gebruik maken van zero-emissievoertuigen.
TLN ontstemt over motie uitbreiding ontheffing zero-emissiezones
Een slag om de arm is bij de motie, volgens TLN, op zijn plaats, omdat elke individuele gemeente hierover zijn eigen beslissing kan nemen.
"Dit heeft echter grote gevolgen voor ondernemers die al op de eerder gemaakte toegangsregels hadden geanticipeerd en al hebben geïnvesteerd in een of meer zero-emissie bestelbussen. TLN pleit nadrukkelijk voor het vasthouden aan de geharmoniseerde landelijke afspraken om drie redenen. Ten eerste zorgt het veranderen van de ’spelregels tijdens de wedstrijd’ voor onrust en onzekerheid onder ondernemers.
Verder is in 2019 is in het Klimaatakkoord gepubliceerd wat de regels zijn. TLN hecht aan een landelijk geharmoniseerde aanpak. Het risico op een lappendeken aan regelgeving in steden bevordert de verduurzaming van logistiek in binnensteden niet. Ondernemers worden niet gemotiveerd om te investeren in duurzame voertuigen als zij het risico lopen dat concurrenten alsnog met oudere voertuigen de binnenstad in mogen.
Daarbij komt het derde zorgpunt: een aanzienlijk aantal ondernemers heeft al geïnvesteerd in zero-emissie bestelbussen om hun werk in de zero-emissiezones op de juiste manier te kunnen blijven doen. Volkomen terecht zullen deze ondernemers aanspraak maken op compensatie, indien overheden alsnog besluiten om oudere bestelbussen toegang te verlenen tot de zero-emissiezones."
Bron: TLN / evofenedex