Zweden biedt mogelijkheden voor Nederlandse bio-leveranciers, maar ook stevige uitdagingen. Dat blijkt uit het rapport 'Market Research; Opportunities for the Dutch Organic Producers in Sweden'. In het rapport wordt beschreven welke kansen er zijn voor het Nederlandse bio-product in Zweden. Het rapport omvat een beschrijving van de Zweedse markt voor biologische producten, de spelers op die markt, zowel de supermarktketens, als de foodservice, en tot slot advies over de te volgen weg naar deze markt.
Bewuste Zweedse consumenten stellen prijs op biologische producten, maar in de vergelijking met conventionele binnenlands geproduceerde levensmiddelen, leggen de Nederlandse en andere buitenlandse bio-producten het soms af. Aan de andere kant dwingt de economische situatie Zweedse importeurs en groothandelaren ook om juist nu bijzonder op de prijs te letten. De overwegingen van Nederlandse bedrijven om nu juist wél of juist niet deze markt te benaderen worden ondersteund door veel informatie in het onlangs gepresenteerd rapport.
Het rapport komt niet alleen. Eerder dit jaar waren al een aantal Nederlandse bio-bedrijven in Kopenhagen en Malmö op fact-finding missie en leerde in enkele dagen veel over zowel de Deense als de Zweedse markt en in november is er een Nederlands paviljoen op de Biobeurs in Malmö, met bijna twintig deelnemers.
Het rapport is hier aan te vragen.