Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Labels zijn erg belangrijk voor Duitstalige markt"

Bevredigende markt voor Siciliaanse bio-tomaat in Duitsland

Bij OP Agrologica, een Siciliaanse telersvereniging bekend voor zijn biologische teelt van groenten en fruit, is tomaat, samen met druiven, het belangrijkste product, zo zegt commercieel manager Claudio Parrino.

Claudio Parrino

"Ook voor tomaat zijn onze belangrijkste markten Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland, maar we verkopen praktisch in heel Europa", legt de manager uit. "We zijn al lang aanwezig op die markten en dat speelt toch in ons voordeel. Bio-producten vormen er een belangrijke toegevoegde waarde en wij hebben de kennis en het vermogen om dit soort markten te penetreren."

"Het voorbije seizoen was enigszins onevenwichtig voor tomaten", voegt Parrino eraan toe. "Maar de telersprijzen zijn op dit moment wel bevredigend."

"Ons assortiment omvat trostomaten, cherrytomaten, cherrypruimtomaten en pruimtomaten", vertelt de expert. "We leveren de tomaten voornamelijk aan supermarktketens zoals Coop, Esselunga, Lidl en Megamark in Italië, en Aldi en enkele andere in het buitenland. We beschikken over meerdere certificeringen, zoals Naturland, Demeter, BioSuisse, GRASP, GolbalGAP en IFS. We onderstrepen graag dat onze zomerteelt dit jaar geconcentreerd is op de hoogvlakten van zuidoost-Sicilië, in Chiaramonte Gulfi, in de provincie Ragusa. Want de locatie laat een goede ventilatie toe en daardoor hebben de planten in de kassen geen thermische stress gehad en hebben plantenziekten als gevolg van hitte en vochtigheid (valse meeldauw, enz.) nauwelijks de kans gehad om zich door te zetten. En dus waren er weinig behandelingen met gewasbeschermingsmiddelen nodig."

"De mogelijkheid om van het ene gebied naar het andere te kunnen overschakelen, afhankelijk van de klimatologische omstandigheden en de seizoenen, laat ons toe steeds de kwaliteit te behouden in de oogst- en verkoopfase. De consument, met name de Duitstalige, verwacht een hele reeks aanduidingen op het etiket te vinden die het gezonde karakter van het product bewijzen. Hij of zij besteedt doorgaans ook tijd aan het lezen van de certificeringen en teeltmethoden om er zeker van te zijn dat het product goed is voor de gezondheid. In Italië is dit concept nog niet ingeburgerd, professionals behandelen het als een superstructuur. Maar het gaat erom de producten zo goed mogelijk te kwalificeren om de winst te maximaliseren, waarbij ook gegarandeerd wordt dat een gezond en lekker product op de markt wordt gebracht."

Voor meer informatie:
Claudio Parrino
Agrologica OP S.A.R.L
C/da Coffa - Zona Ind/le, SNC
97012 Chiaramonte Gulfi (RG) - Italië
Tel: +39 3383327279
Tel: +39 (0)932 922473
[email protected]
www.opagrologica.it