Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Too Good To Go voor de vijfde keer verkozen tot meest inspirerende organisatie van Nederland

Too Good To Go, de app tegen voedselverspilling, is voor het vijfde jaar op rij verkozen tot de meest inspirerende organisatie van Nederland. Dat werd afgelopen vrijdag 15 september, in de Verspillingsvrije Week, bekendgemaakt op het Impact on the Beach festival in Scheveningen. De Inspirerende 40 is een jaarlijks onderzoek van Synergie naar bedrijven die, volgens een representatieve groep Nederlanders, een significante bijdrage leveren in de transitie naar business for good. Too Good To Go is sinds 2018 actief in Nederland en heeft een duidelijke missie: een wereld zonder voedselverspilling. Het is de eerste keer ooit dat een organisatie vijf keer op rij verkozen wordt.

De ranglijst van de Inspirerende 40 is opgesteld door adviesbureau Synergie, op basis van kwantitatief, onafhankelijk onderzoek van Dynata en DataIM naar welke organisaties het meest inspireren en waarom. Uit het onderzoek van 2023, waar ruim 5.800 Nederlanders aan deelnamen, is Too Good To Go voor het vijfde jaar op rij verkozen tot de meest inspirerende organisatie. In totaal zijn 128 impact- en traditionele organisaties meegenomen in het onderzoek, waaronder ASML en Fairtrade Original, die de tweede en derde plek bekleden. Too Good To Go weet wederom vooral te inspireren met haar positieve maatschappelijke bijdrage en duurzaamheid. Country Director Geertje Zeegers is vereerd: "Een inspiratie zijn voor consumenten en bedrijven is een van de grootste ambities van Too Good To Go. We zijn daarom ontzettend trots om voor de vijfde keer verkozen te zijn, maar hopen om dezelfde reden dat we de titel volgend jaar door mogen geven."

22 miljoen maaltijden gered
Too Good To Go gaat voedselverspilling tegen door Verrassingspakketten met overgebleven eten van onder andere supermarkten, bakkers en horeca via een app aan te bieden aan haar gebruikers. Vijf jaar na de uitrol in Nederland hebben bijna 4 miljoen mensen de app gedownload en zijn bijna 10.000 bedrijven actief op het platform. Meer dan 22 miljoen maaltijden zijn gered van verspilling. Per pakket gaat een kleine fee naar Too Good To Go; de rest is voor de ondernemer. Op deze manier creëert de app een win-win-winsituatie voor de consument, ondernemer en het milieu. Zeegers: "Onderzoek laat zien dat voedselverspilling tegengaan de meest effectieve oplossing is om de opwarming van de aarde te beperken tot 2°C in 2100. En met de warmste zomer ooit gemeten is de nood nog nooit zo hoog geweest. Voedselverspilling is een tastbaar onderwerp dat leeft en waar iedereen actief iets aan kan doen. Daar helpen wij graag een handje bij." Dat de bekendmaking plaatsvindt in de landelijke Verspillingsvrije Week, een landelijke campagne die mensen uitdaagt om zo min mogelijk voedsel te verspillen, maakt de vijfde zege extra bijzonder voor de organisatie.

Impact in hele voedselketen
De afgelopen vijf jaar heeft Too Good To Go zich uitgebreid met nieuwe oplossingen om voedsel op verschillende niveaus in de keten te redden. Zo bieden ze sinds dit jaar Magic Pakketten aan: dozen met houdbare producten waarvan de THT-datum nadert, maar die nog goed te consumeren zijn. De producten komen rechtstreeks van de fabrikant en worden met een fikse korting aan huis geleverd. Daarnaast introduceerden ze vorig jaar het 'kijk-ruik-proef - voor je verspilt' verpakkingslabel, dat consumenten motiveert hun zintuigen te gebruiken voordat ze een product met een verstreken THT-datum weggooien. 14% van de voedselverspilling bij consumenten thuis wordt namelijk veroorzaakt door verkeerd gebruik of foutieve interpretatie van houdbaarheidslabels. Het 'kijk-ruik-proef' label is inmiddels te vinden op 380 producten van een veertigtal verschillende merken, waaronder Unilever en Bertolli.

De Inspirerende 40 van 2023:

  1. Too Good To Go
  2. ASML
  3. Fairtrade Original
  4. Lush
  5. Seepje
  6. Rainforest Alliance
  7. Rituals
  8. Nike
  9. Swapfiets
  10. Lego
  11. Dopper
  12. Marcel’s Green Soap
  13. Samsung
  14. Sonos
  15. Tony’s Chocolonely
  16. Dille & Kamille
  17. Miele
  18. Bugaboo
  19. Follow the Money
  20. Velux
  21. Netflix
  22. Oatly
  23. Apple
  24. Polestar
  25. Vinted
  26. Intratuin
  27. ANWB
  28. Efteling
  29. Vegetarische Slager
  30. Ikea
  31. bol.com
  32. Greenwheels
  33. The Body Shop
  34. Tesla
  35. Auping
  36. Coolblue
  37. Vivera
  38. Gazelle
  39. Adidas
  40. Douwe Egberts

Klik hier voor meer informatie.

Publicatiedatum: