Op zondag 10 september vond de BioSüd beurs plaats in Augsburg. 390 exposanten en 2.890 bezoekers beleefden een levendige beursdag met veel uitwisseling in de overvolle gangpaden. "We zijn blij dat, ondanks het midzomerweer, opnieuw meer vakbezoekers hun zondag doorbrachten op BioSüd dan vorig jaar," zegt BioMesse-organisator Wolfram Müller.
Bron: BioMessen
De talrijke nieuwe producten op de stands en de Machermarktplatz konden rekenen op grote belangstelling. Start-ups en jonge bedrijven presenteren daar hun producten. Naast nieuwe producten en aanbiedingen voor het komende herfst- en winterseizoen waren er natuurlijk ook een aantal onderwerpen die de biologische sector op dit moment bezighouden - bijvoorbeeld hoe de sector de doelstelling van 30 procent van de Duitse regering kan halen. "We willen de biologische landbouw in Beieren uitbreiden tot 30 procent van de landbouwgrond in 2030," bevestigde Friedrich Mayer, hoofd van het Beierse Staatsministerie van Voedsel, Landbouw en Bosbouw, tijdens zijn bezoek aan BioSüd. Dit zou echter alleen mogelijk zijn "stap voor stap en samen met alle betrokkenen. Productie en markt moeten zich in harmonie ontwikkelen."
De paneldiscussie was gewijd aan het hete hangijzer van prijsreclame in de biologische handel onder de titel "Biologisch tussen prijs en waarde". In de hoofden van de mensen hangt boven elke biologische markt een bord met de tekst "Het is hier duur", merkte Michael Sendl van de biologische marktvereniging op. De vereniging werkt hier met succes tegen met de campagne "BioMarkt garantiert PreisWert". Jan Niessen, professor voor strategische marktontwikkeling in de biologische sector aan de Technische Universiteit van Neurenberg, waarschuwde de biologische sector om psychologische mechanismen die in mensen verankerd zijn niet te negeren. "We zijn diep van binnen allemaal nog steeds jagers en verzamelaars, dus als we een lage prijs vinden, activeert dat ons beloningscentrum." Als je biologische producten breed in de samenleving wilt verankeren, moet je ook bewezen communicatiestrategieën gebruiken, zoals vanzelfsprekend is in de detailhandel van voedingsmiddelen. Rebecca Kramer en Oliver Groß van Sonett benadrukten dat waardeoriëntatie altijd de basis is geweest van de biologische sector; veel van de biologische pioniersbedrijven waren niet in de eerste plaats bezig met geld verdienen. Daarom moet de sector zich duidelijk blijven profileren en zich positioneren met zijn waarden.
Aan het einde van de beursdag waren de organisatoren tevreden: "BioSüd is jaar na jaar een sterk evenement - deze feedback krijgen we keer op keer van onze exposanten, bezoekers en bezoekers".
Op 17 september volgt BioNord, dat na tien jaar in Hannover dit jaar op de nieuwe locatie in Hamburg wordt gehouden.
Bron: BioMessen