De trend van almaar stijgende prijzen in de supermarkt is ten einde, concludeerde data- en insightsbedrijf Hiiper na onderzoek voor NOS. Retailprofessor Laurens Sloot van EFMI stelt echter dat de tijd dat inflatie op levensmiddelen structureel lager is dan de algehele inflatie voorlopig passé is.
Laurens Sloot, archieffoto
"Sinds begin 2022 is de inflatienorm van gemiddeld 2% per jaar volledig uit het zicht verdwenen. In de coronajaren 2020 en 2021 was er nog sprake van een lage inflatie, maar de volledige heropening (post-covid) van economieën en de oorlog in Oost-Europa zijn als een schokgolf door diverse supply chains gegaan. En hoewel de meeste supply chains nu weer wat meer in evenwicht lijken te zijn, is de algehele prijsinflatie opgelopen tot zo’n 18% sinds begin 2022, terwijl levensmiddelen zelfs 21% zijn gestegen in deze periode. Ongekend dit.
Maar als prijzen omhoog kunnen, dan kunnen ze ook weer omlaag. Maar gaat dat ook gebeuren? Als het gaat om levensmiddelen dan denk ik dat we in Q3 en Q4 2023 een lichte daling gaan zien ten opzichte van de prijzen in Q2-2023 (orde van grootte 0,5%-1,5%). Dat is dus bijna niets als je dit vergelijkt met de levensmiddeleninflatie van 21% in 20 maanden tijd. De reden dat ik dit denk is dat we weliswaar zien dat de energieprijzen en veel food commodities lichtjes in prijs dalen, maar dat deze prijzen gemiddeld toch nog zo’n 30-40% boven het niveau van pre-covid liggen. Op een enkele productgroep na is er dus niet veel ruimte om prijzen te verlagen. Daarbovenop moet nog het volle gewicht van de loonontwikkelingen komen, dus ik verwacht dat levensmiddelenprijzen structureel op een hoger niveau komen te liggen. En als ik dan kijk wat zaken als “The Green Deal” (bio naar 25%, halvering bestrijdingsmiddelen) en het hele ‘stikstofgedoe’ in Nederland gaat betekenen voor de kostprijsontwikkelingen dan zal de betaalbaarheid van voeding komende 10 jaar verder onder druk komen te staan. Een hard gelag voor huishoudens met een krappe portemonnee.
De tijd dat de inflatie op levensmiddelen structureel lager is dan de algehele inflatie lijkt voorlopig passé. Dit kun je negatief beschouwen, we zouden het ook als een kans kunnen zien: food – toch de basis van de “Maslow piramide” - krijgt geleidelijk weer de positie die het verdient. Een belangrijk ‘side-effect’ gaat wel zijn dat service supermarkten en A-merken ook op lange termijn ernstige hinder gaan ondervinden van prijsgevoelige consumenten. Zij zullen heel goed na moeten denken over de prijs-kwaliteitsverhouding van hun aanbod en de promotiestrategie die zij komende jaren op de mat gaan leggen."
Bron: LinkedIn Laurens Sloot