Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"De weg bereiden voor een nieuw tijdperk van bewust consumeren"

Free From Food 2023 op 21-22 november in Amsterdam

Inschrijving is nu geopend voor de komende Free From Food 2023 die wederom zal plaatsvinden in de RAI Amsterdam van 21-22 november 2023. Aangezien de Europese markt voor vrije voeding naar verwachting zal groeien met een CAGR van 8,7% in 2027, worden er meer dan 4000 bezoekers verwacht - waaronder retailers, handelaren, fabrikanten en technologen - op het tweedaagse evenement, die op zoek zijn naar innovatieve nieuwe producten en inspiratie van meer dan 350 gespecialiseerde exposanten uit meer dan 46 verschillende landen.

Beloning voor de industrie
Nieuw in 2023 is dat de legendarische prijs 'Captain of the Category' - georganiseerd door FoodPersonality en Trade Marketing Association (TMA) die toonaangevende leveranciers van de detailhandel beloont - voor het eerst op de beursvloer wordt uitgereikt. De prijs, gericht aan
zowel category managers als retail en trade marketeers, is bekend bij iedereen die actief is binnen de Europese voedingsmiddelen- en drankenindustrie. Ook de Gezonde Innovatie Award is een erkenning van uitmuntendheid in de industrie en zal terugkeren om uitstekende
innovaties binnen de 'healthy ingredients' sector te vieren. De winnaars van deze prijzen, georganiseerd door Foodlog, worden bekendgemaakt tijdens een prestigieuze prijsuitreiking op 21 november 2023, waarmee de toewijding van de industrie aan innovatie en kwaliteit wordt aangetoond.

Daarnaast zal de Gezonde Innovatie Award - gezamenlijk gesponsord door retailers Aldi, Albert Heijn en Jumbo - dit jaar centraal staan op de beurs. De Gezonde Innovatie Award toont een scala aan nieuwe en innovatieve gezonde voedingsproducten in de 'Innovation Gallery',
benadrukt het belang van het promoten van gezonde ingrediënten en biedt een platform voor opkomende merken en producten om zichtbaarheid te krijgen.

Aanpassen aan de eisen van de consument
In de afgelopen vijftig jaar heeft er een enorme verschuiving plaatsgevonden in de houding ten opzichte van eten en drinken. De Europese markt is steeds meer biologisch, glutenvrij en plantbased, met een verwachte groei voor de veganistische voedingssector van 29,19 miljard dollar in 2027 met een CAGR van 12,4% . Enkele van de drijvende factoren hierachter zijn duurzaamheid (30%), dierenwelzijn (22%) en technologische vooruitgang (20%), wat betekent dat consumenten nu op zoek zijn naar producten die aan deze eisen voldoen.

Op het evenement van dit jaar zullen verschillende exposanten, die zich bezighouden met de huidige trends in de voedingsmiddelenindustrie, waaronder glutenvrij, plant-based, vegan, gezonde voeding, biologisch, functionele en gezonde ingrediënten, hun innovatieve producten laten zien die aansluiten bij de dieetvoorkeuren, gezondheidsdoelen en ethische waarden van
de consument.

Dit zijn onder andere Caremoli, een pionier in de free-from categorie, die zijn verscheidenheid aan glutenvrije ingrediënten die kunnen worden gebruikt in een breed scala van toepassingen zal benadrukken. Verder zal Vitae Slow Drinks zijn authentieke plantaardige, veganistische kombucha tentoonstellen die op smaak wordt gebracht door het macereren van fruit, planten, kruiden en/of wortels. Daarnaast is ook De Smaakspecialist aanwezig, met een assortiment waarvan 97,5% geen toegevoegde geraffineerde suikers bevat en 90% veganistisch is.

Free From Food 2023 gaat ook in op het belang van bewuste en gezondheidsgerichte consumptie en nodigt een aantal deskundige sprekers uit om het podium te betreden in de Free From Retail, Vegan & Plant-Based en Supplier & Insights Conference Theatres.

Deelnemers krijgen hier een actuele agenda voorgeschoteld met een breed scala aan presentaties en paneldiscussies die hen voorzien van bruikbare strategieën om hun bedrijf vooruit te helpen in een zeer concurrerende en snel evoluerende markt. Meer details over het educatieve programma worden de komende weken bekendgemaakt.

Over het evenement van dit jaar zei Ronald Holman, directeur van het evenement: "De free-from categorie wordt niet langer beschouwd als een 'rage'. Wereldwijd stijgt de vraag naar producten die voldoen aan de veranderende behoeften van de consument. We verwachten dat het Free From Food 2023 evenement in Amsterdam een doorslaand succes wordt en dat het leiders en professionals uit de industrie samenbrengt om te werken aan de toekomst van deze spannende,
dynamische en bloeiende industrie. Nu het evenement dichterbij komt, kijken we ernaar uit om zowel exposanten als bezoekers te verwelkomen om innovatie te vieren, gezondheid en duurzaamheid te promoten en de weg te bereiden voor een nieuw tijdperk van bewust
consumeren."

Klik hier voor meer informatie.

Publicatiedatum: