De toonaangevende Duitse biologische verenigingen Bioland en Naturland eisen in de toekomst 67 cent per kilogram rauwe melk voor hun leden. De 'oriëntatieprijs' moet de volledige kosten dekken. Ze zien het als een niet-bindend prijsadvies. Momenteel ontvangen biologische boeren gemiddeld aanzienlijk minder - en de trend is dalend.
De verenigingen stelden dit bericht op:
Iedereen die de afgelopen maanden biologische melk in de winkel heeft gekocht, heeft wel eens voor verrassingen gestaan. Soms was de prijs bijna 1,70 euro, slechts een paar dagen later was het weer rond de 1,50 euro, en momenteel kan een liter biologische melk worden gekocht voor ongeveer 1,20 euro. Deze turbulentie in de verkoop is niet zonder gevolgen voor de boerderijen: sinds het begin van het jaar zijn de producentenprijzen voor biologische melk over de hele linie gedaald.
"We hebben dringend behoefte aan een ommekeer in deze negatieve trend. De biologische melkprijzen liggen momenteel steeds verder af van wat bedrijven die werken volgens de hoge normen van Bioland en Naturland nodig hebben voor een kostendekkende productie. Het is de verantwoordelijkheid van de partners in de waardeketen om hier voor de nodige prijsstabiliteit te zorgen", stellen de voorzitters van de twee verenigingen, Jan Plagge en Hubert Heigl, in een gezamenlijke verklaring.
Naturland en Bioland zien hier een bijzondere verantwoordelijkheid van de handel. "Onze biologische melkveebedrijven betalen momenteel de prijs voor de extreme schommelingen van de detailhandelsprijzen in het afgelopen jaar, die de consumenten hebben verontrust", benadrukt voorzitter Heigl van Naturland. Dergelijke extreme schommelingen in de verkoop mogen echter vooral niet van invloed zijn op de beloning van de producenten, zijn de twee voorzitters van de vereniging het over eens: "Onze boerderijen hebben een solide en consistente prijs nodig om hun hoge duurzaamheidsnormen in de biologische melkproductie op de lange termijn te kunnen handhaven", benadrukt Bioland-voorzitter Plagge.
67 cent als huidige oriëntatieprijs
Hoe zou een volledig kostendekkende prijs voor de melkveebedrijven van de twee toonaangevende verenigingen eruit moeten zien? Het overleg van Bioland en Naturland komt uit op een huidige prijs van 67 cent per kilogram boerderijmelk. Beide verenigingen hebben deze oriëntatieprijs gecommuniceerd in overeenkomstige brieven aan hun marktpartners.
"Duurzaamheid en dierenwelzijn zijn niet gratis. Met de oriëntatieprijs creëren we transparantie over wat het betekent om kostendekkende biologische melk te produceren volgens de bijzonder strenge normen van Naturland en Bioland", zegt de Bioland-voorzitter. "We bieden zo oriëntatie voor alle leden in de waardeketen van alle verenigingen", voegt de voorzitter van Naturland toe.
De oriëntatieprijs stelt de zuivelbedrijven en vooral de handel in staat om actief hun verantwoordelijkheid te nemen binnen de waardeketen om de hoge duurzaamheidsnormen van de vereniging in de praktijk te brengen. De oriëntatieprijs heeft een functie die vergelijkbaar is met een 'niet-bindend prijsadvies'. Tegelijkertijd benadrukken Heigl en Plagge dat de prijs slechts één van de factoren is in de biologische melkmarkt. Ook de hoeveelheid melk die de producenten produceren speelt een doorslaggevende rol.
Hoe de oriëntatieprijs wordt berekend
Het overleg van de twee verenigingen heeft elk de oriëntatieprijs bepaald op basis van een volledige kostenberekening. Gegevens van het Kuratorium für Technik und Bauwesen in der Landwirtschaft e.V. (KTBL) en andere federale en staatsinstellingen dienden als basis voor de berekening. Premies en neveninkomsten, bijvoorbeeld uit de verkoop van dieren, werden meegerekend. Factoren die over het algemeen van invloed zijn op de totale kosten zijn onder andere: Aantal koeien, ras van de dieren, bedrijfsgrootte, melkopbrengst, landinrichting, klimatologische omstandigheden, bedrijfsstructuur. Bovendien worden de totale kosten voor Bioland en Naturland extra bepaald door het hogere dierenwelzijn in de veehouderij, biologisch voer uit eigen regionale productie en diensten voor biodiversiteit, klimaat en milieubescherming.
Een verdere ontwikkeling als bindende duurzaamheidsovereenkomst onder art. 210a CMO ("Gemeenschappelijke Marktordening voor landbouwproducten") is denkbaar in de volgende stap. Het doel van deze nieuwe EU-vrijstelling van de antitrustwetgeving is om landbouwproducenten in staat te stellen langdurige partnerschappen aan te gaan met hun klanten en kostendekkende prijzen te betalen voor vrijwillige duurzaamheidsdiensten op het gebied van dierenwelzijn, biodiversiteit, circulaire economie, klimaat en milieubescherming.
Voor meer informatie: www.bioland.de en www.naturland.de