Tholen - 200 biologische producten tegen schappelijke prijzen. Bij de coöperatief georganiseerde biologische supermarkt Gedeelde Weelde in Maastricht zijn ze sinds enkele weken te herkennen aan de BioBasics-schapkaartjes. Niet om te stunten, maar om biologische producten bereikbaar te maken voor een zo groot mogelijk publiek.
Gedreven door inflatie
Het idee was er al langer, maar toen de inflatie vorig jaar tot grote hoogte steeg en de groothandels als gevolg daarvan hun adviesprijzen omhoog gooiden, gaf dat de doorslag om het idee te verwezenlijken. Chantal Febvre vertelt: "Net als de rest van Nederland maakten we ons zorgen over de inflatie en de bestedingsruimte die de mensen hebben. De adviesprijzen van de groothandel stegen en we werden daarmee aangemoedigd tot hoge marges, van soms meer dan 40 procent. Dat viel bij ons niet in goede aarde en het zette ons aan het denken. Willen we een winkel zijn voor een kleine doelgroep of willen we een inclusieve winkel zijn en biologisch bereikbaar houden voor een groter publiek?"
"Het was natuurlijk een begrijpelijke keuze van de groothandels om ervoor te zorgen dat winkels de financiële moeilijkheden konden overleven. Wij hebben dat gelukkig niet zo hoeven ervaren. Daarom hadden wij de ruimte om daar een eigen lijn in te kiezen. Wij laten ons niet leiden door de adviesprijs, maar bepalen zelf wat wij de juiste prijs vinden."
Wikken en wegen
Het was een intensief jaar waarin er een lijst van basisproducten werd bepaald en de prijs van elk product werd gewikt en gewogen. "De prijs moet recht doen aan het artikel, maar het moet wel mogelijk blijven voor mensen om in ieder geval in de basis biologisch te eten. Niet dat we de illusie hebben dat dat nu voor iedereen bereikbaar wordt, dat gaat niet, maar in ieder geval voor een zo groot mogelijk publiek."
Er werden 200 basisproducten geselecteerd die onder de BioBasics vallen. Voor een deel van de producten was er al een concurrerende prijs en veranderde er niets. Van andere producten ging de prijs omlaag door bijvoorbeeld groter in te kopen, of werd een deel van de marge ingeleverd. Dat geldt ook voor sommige ‘luxeproducten’. "Omdat we bijvoorbeeld niet vinden dat je een grote pot chocoladepasta voor meer dan een tientje moet verkopen."
Ook kwamen er nieuwe producten bij. "Zo hadden we wel een mooie lokale koffie en koffieproducten van Simon Lévelt, maar nog niet een koffie die wat betaalbaarder kon zijn. Daarom hebben we nu ook een product van de Nieuwe Band. Hier en daar hebben we het assortiment iets uitgebreid om de klant meer te kunnen bieden."
Het was in sommige gevallen een hele zoektocht om een schappelijke prijs voor basisproducten te vinden. Dat laat dit artikel aan de hand van voorbeelden zien.
De BioBasics zijn niet bedoeld om te stunten met prijzen, benadrukt Chantal. "We proberen wel rekening te houden met de biologische lijn in een supermarkt, maar daar kunnen we niet altijd mee concurreren. Er is genoeg aanbod voor iedereen en er zijn genoeg klanten voor alle winkels. Wij willen klanten trekken met wie wij zijn en waar wij voor staan, niet met 'wij hebben de laagste prijs', want dat is geen realistisch uitgangspunt. Tegelijkertijd, als mensen onze winkel ontdekken, willen we hen niet afschrikken met het idee: 'dit is niet voor mijn portemonnee'."
Groot inkopen
De leden van de winkel werden al in een vroeg stadium geïnformeerd over de plannen en reageerden er heel positief op. "Onze leden vinden het heel erg passen bij onze uitgangspunten. Wat wij met onze winkel willen uitdragen." Ook groothandels reageerden stuk voor stuk enthousiast op de plannen van de Maastrichtse biowinkel. "Waar we bij de eerste groothandel hebben gevraagd of we groot mochten inkopen met korting, kregen we het bij een andere groothandel vervolgens aangeboden. Daar maken we dankbaar gebruik van. Het helpt ons bij de BioBasics en tegelijkertijd brengen we op die manier soms ook nieuwe producten onder de aandacht."
Groot inkopen dus, dat betekent dat de winkel voller is dan voorheen. "We hebben geen magazijn, dus we hebben hoge schappen gemaakt waar we de producten in kunnen zetten." Om de houdbaarheidsdatum maakt Chantal zich geen zorgen. "Het zijn allemaal droge kruidenierswaren die goed houdbaar zijn en bovendien zijn het allemaal hardlopers."
Inspiratie
Gedeelde Weelde onderscheidt zich van andere biologische winkels door het grote aantal meewerkende leden. "Een coöperatief georganiseerde winkel is misschien niet de meest efficiënte winkel, maar mede dankzij de rijkdom aan betrokken leden, die op vrijwillige basis hun ideeën, kennis en energie inbrengen, groeien we elke maand. En zo kunnen we ook een stap als de BioBasics zetten." Chantal kan zich voorstellen dat andere winkels die veel minder mensen op de werkvloer hebben, dit idee niet een-twee-drie kunnen overnemen. "Toch hoop ik dat het de markt inspireert. Uiteindelijk is het doel toch om biologisch en biodynamisch bereikbaarder te maken voor een breder publiek. Daar moeten we met z'n allen de schouders onder zetten."
Voor meer informatie:
Coöperatie Gedeelde Weelde B.A.
Petrus Regoutplein 2
6211 XX Maastricht
+31 (0)43 737 0119
[email protected]
www.gedeeldeweelde.nl