Ekoplaza klant kiest voor plantaardig

Maar liefst 72% van het voedingspatroon van de gemiddelde Ekoplaza consument bestaat uit plantaardige voeding. Zo blijkt uit berekening volgens een nieuwe methode die Ekoplaza samen met Questionmark ontwikkelde. Lorenzo van Nistelrooij, Quality Officer bij Ekoplaza, vertelt: "We hebben ook gekeken hoe de verdeling tussen dierlijk en plantaardig is als je alleen naar eiwitrijke producten kijkt, zoals vlees, zuivel, kaas, noten en peulvruchten. De gemiddelde Ekoplaza consument blijkt 44% van haar eiwitten uit plantaardige eiwitbronnen te halen en 56% uit dierlijke bronnen. Daarmee loopt de gemiddelde Ekoplaza consument voorop ten opzichte van het landelijk gemiddelde."

Volgens de Nederlandse Voedsel Consumptiepeiling is de verhouding tussen dierlijk en plantaardig eiwit van de gemiddelde Nederlander momenteel ongeveer 60/40. Een verschuiving naar een meer plantaardig voedingspatroon is een belangrijk onderdeel van het Nationale Klimaatakkoord. Het streven van Ekoplaza is om in 2025 het aandeel plantaardige eiwitbronnen te verhogen naar 46% om in 2030 op 50% uit te komen.

Lorenzo vervolgt: "In principe is er voor plantaardige voeding minder land nodig, omdat dieren relatief veel voer nodig hebben voor de eiwitten die ze produceren. Maar we beseffen ook dat niet alle landbouwgrond geschikt is om groenten en eiwitrijke gewassen op te telen. In onze visie moeten we zoveel mogelijk die landbouwgrond gebruiken voor veevoer in plaats van dat je eiwitten van ver laat komen. Daarom is vrijwel alle zuivel en vlees die je van ons in de schappen vindt afkomstig van dieren die grazen in natuurgebieden in Nederland en België. Natuurgebieden zijn immers meestal niet geschikt voor het verbouwen van gewassen."

Bij Ekoplaza doen ze al veel om de klant vaker voor plantaardige voeding te laten kiezen. Zo bestaan de recepten uit het inspiratiemagazine Lekker Weten voor 75% uit vegetarische gerechten en 40% is zelfs volledig plantaardig. Wekelijks vlees in de folder? Dat vinden ze niet meer van deze tijd. Minder dan 10% van de aanbiedingen bestaat uit rood vlees en de helft van de aanbiedingen bestaat uit eiwitbronnen met een lage milieu-impact. Maximaal 26 weken per jaar staat er vlees in de folder en daar staat altijd een vegetarische optie tegenover.

Lorenzo sluit af: "Om plantaardige voeding nog meer te promoten gaan we nog meer inzetten op peulvruchten van Nederlandse bodem, zoals van onze teler André Jurrius die de Ekoplaza lupine teelt. Dat is niet alleen goed voor een klimaatbestendig voedingspatroon, maar ook voor de gezondheid van de bodem en de biodiversiteit. Een multifunctionele oplossing!"

Bron: Ekoplaza


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven