5 strategieën voor de producenten van vleesvervangers

De Europese en Noord-Amerikaanse vleesvervangermarkt heeft niet de exponentiële groei laten zien waar investeerders op hoopten. Hoewel de groei nu stagneert, verwachten deskundigen dat deze de komende jaren zal stabiliseren en geleidelijk weer zal aantrekken. Rabobank in de Verenigde Staten publiceerde recent een rapport met vijf learnings voor de sector, die ook voor de Europese markt relevant zijn.

Ze raden aan om:

  1. Vleesvervangers zo veel mogelijk van herkenbare ingrediënten te maken;
  2. Meer te communiceren over de voordelen van vleesvervangers, in plaats van de risico's van vlees;
  3. In marketing meer aandacht te geven aan de prijs, smaak en veelzijdigheid van vleesvervangers;
  4. Vleesvervangers niet alleen los te verkopen, maar ook verwerkt in kant-en-klaarmaaltijden om grotere volumes om te kunnen zetten en de prijzen verder te verlagen;
  5. Het productieproces te vereenvoudigen om de productiekosten te verlagen en een minder bewerkt product te maken.

Dit laatste zou bijvoorbeeld kunnen door peulvruchten te kweken met een betere smaak en hoger eiwitgehalte, meer hele peulvruchten te gebruiken in plaats van eiwitisolaten en het assortiment te beperken, om keuzeverlamming bij de consument tegen te gaan en kosten te besparen. Rabobank verwacht dat er de komende jaren een consolidatie van de markt zal plaatsvinden, waarbij met name kleine bedrijven die geen cashflow uit andere productcategorieën hebben, een moeilijke periode door zullen maken.

Bron: ProVeg Nederland

Foto: Dreamstime


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven