Tholen - Met het mooie weer worden er momenteel in Zuid-Europa volop watermeloenen in de vrachtwagens geladen richting meer noordelijke landen. Fruitprint, een Nederlands bedrijf dat retailers en distributeurs direct verbindt met biologische telers over de hele wereld, organiseert de watermeloenenverkoop uit Griekenland en lost ze bij klanten in voornamelijk Oostenrijk en Denemarken.
"Dit jaar voeren we voor het eerst watermeloenen in ons biologische assortiment", zegt Pieter de Keijzer. "We zijn sinds mei druk bezig en laden twee keer per week. De logistiek gaat prima, naar Oostenrijk neemt het transport twee en een halve dag in beslag, naar Nederland drie en naar Scandinavië vier."
"In Griekenland werk ik met een teler die zich gespecialiseerd heeft in verschillende soorten sla, aardbeien en dus ook watermeloenen. Voorheen werden de watermeloenen alleen op de lokale markt verkocht, maar sinds dit jaar zijn we ons echt gaan richten op de exportmarkt omdat we al vaker de vraag kregen wat we op dit gebied konden betekenen. Vanwege het klimaat start het seizoen net wat later dan Spanje, maar we merken dat er echt behoefte is om uit ook uit andere landen te sourcen en daardoor de leveringszekerheid te vergroten."
"We bieden verschillende variëteiten aan: met pit en ook pitloos, groot en mini. De vraag verschuift wel echt naar seedless soorten. Het overgrote deel van de oogst gaat naar vaste programma’s tegen vaste, aantrekkelijke prijzen. In die zin hebben we niet zo veel last van concurrentie en weet iedereen waar men aan toe is." Omdat de bio-markt in Nederland helaas nog niet zo groot is, gaat het gros van de watermeloenen die Pieter uit Griekenland betrekt naar landen met een hoge bio-consumptie zoals Denemarken en Oostenrijk. "Het mooie aan Oostenrijk is dat bio en conventioneel samen in het schap liggen, tegen dezelfde prijs. Daar vragen de retailers me hoeveel bio ik kan leveren en de rest kopen ze dan gangbaar bij."
Fruitprint organiseert naast watermeloenen ook citrus, exoten, hardfruit, druiven, kiwi’s en nog veel meer. Allemaal biologisch. Daarvoor heeft het contacten met telers in onder meer Zuid-Afrika, Latijns-Amerika, Egypte, Marokko, Argentinië en de EU. "We willen de teler helpen zijn markt en verkoopmogelijkheden te vergroten. En we willen de supermarkt de mogelijkheid bieden een directe relatie met de teler op te bouwen. Momenteel is biologisch citrus uit Zuid-Afrika de hoofdactiviteit. Zeker met de regen van de laatste weken zorgt dat toch wel voor de nodige uitdagingen. Dat alles op een zo goed mogelijke manier organiseren is ons werk", besluit Pieter.
Voor meer informatie:
Pieter de Keijzer
Fruitprint
Spindermolen 44
3371 RN Hardinxveld-Giessendam
Tel: (+31) 06 23407197
[email protected]
www.fruitprint.eu