Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Joanna Wierzbicka, IFOAM Organic Europe:

"Generatie Z loopt warm voor biologisch in Spanje"

Tholen - Joanna Wierzbicka, adjunct-directeur van IFOAM Organics Europe, ging tijdens Organic Food Iberia in op de uitdagingen waar de Europese biologische sector nu voor staat. Wel benadrukte ze in haar verhaal dat IFOAM zeker nog veel kansen ziet. "Wij geloven dat we met de juiste investeringen en keuzes de biologische markt kunnen laten floreren."

Joanna Wierzbicka aan het woord.

Ze vertelde allereerst dat biologisch voedsel en biologische landbouw de afgelopen tien jaar een ongekende groei doorgemaakt heeft. "Uit de laatste officiële gegevens blijkt dat 9,6% van het landbouwareaal in de EU biologisch wordt bebouwd. De 'retail market' in de EU is tussen 2015 en 2021 verdubbeld. De oorlog in Oekraïne en de inflatie zorgden ervoor dat de markt niet groeide zoals we hadden verwacht. Dit heeft een diepgaand effect, omdat consumenten steeds prijsgevoeliger worden. De prijs blijft een belangrijke barrière om biologisch te kopen en dit wordt verergerd door de inflatie. Maar we geloven dat er genoeg mogelijkheden zijn voor de biologische markt om verder te ontwikkelen en te groeien", aldus Joanna.

Generatie Z loopt warm voor biologisch in Spanje
Ondanks de uitdagingen blijft de biologische voedselmarkt zich ontwikkelen, geeft ze aan. "Eén van de belangrijkste drijfveren voor groei zou de intrede van de jongere generatie op de markt kunnen zijn." Daarbij noemt Joanna nadrukkelijk Generatie Z (jonger dan 26 jaar). "Deze generatie is opgegroeid in een omgeving waar gezondheid en welzijn hoog in het vaandel staan. Ze geven om de sociale en milieu-impact van voedsel en dit zal waarschijnlijk de groei van de biologische markt stimuleren. Uit onderzoek van Mintel, een marktonderzoeksbureau, blijkt dat 38% van de Spaanse Gen Z's zegt dat biologische producten waar voor hun geld bieden, in vergelijking met 26% van alle Spanjaarden."

Deze trend is ook merkbaar aan de landbouwkant, vertelt Joanna. "Biologische landbouw trekt ook jongeren aan. In de EU werd 21% van de biologische boerderijen in 2020 beheerd door boeren onder de 40 jaar, terwijl dit bij de conventionele boerderijen slechts 12% was. Deze bevindingen kunnen worden gebruikt door producenten van biologische voeding en detailhandelaren om hun aanbod en distributiekanalen op de markt aan te passen."

De Press Cermony vond tijdens de eerste beursdag plaats. De sprekers gingen in op de situatie van de biologische sector in Spanje, Portugal en Europa. Ook was er kort aandacht voor de Semana Bio 2023, oftewel de Bio week. Van rechts naar links: Alex Suau (Organic Food & Eco Living Iberia), Diego Granado (Ecovalia), Jaime Ferreira (Agrobio Portugal), Joanna Wierzbicka (IFOAM Organic Europe) en Oriol Urrutia (Bio Eco Actual).

Budget voor promotie
Ten tweede zal krachtigere en impactvollere consumentencommunicatie volgens IFOAM Organics Europe essentieel zijn om de biologische markt nieuw leven in te blazen. "Beleid kan hierbij een rol spelen. Bijvoorbeeld via het EU-promotiebeleid: voor het vierde achtereenvolgende jaar zal de EU een budget uittrekken voor de promotie van biologische producten Er zal 44 miljoen euro beschikbaar zijn in 2024 en IFOAM EU doet er alles aan om ervoor te zorgen dat dit budget niet zal worden verlaagd in de komende jaren. We moedigen biologische verenigingen, voedselproducenten en detailhandelaren sterk aan om gebruik te maken van dit geld door een aanvraag in te dienen. Het vergroten van het bewustzijn van consumenten over het biologische logo en biologische methoden en normen is cruciaal voor de groei van de biologische markt."

Er liggen dus veel uitdagingen, maar ook veel kansen, benadrukt Joanna. "Concluderend kan ik zeggen dat de biologische voedselmarkt op dit moment voor uitdagingen staat, maar ook vol mogelijkheden zit voor groei en ontwikkeling. Ik geloof dat we met het juiste leiderschap en de juiste beleidsinvesteringen kunnen blijven bouwen aan een bloeiende en duurzame industrie die producenten, consumenten en het milieu ten goede komt."

European Organic Congress: 26-27 september
Ze maakte ook nog van de gelegenheid gebruik om de aanwezigen uit te nodigen voor het 'European Organic Congress', dat op 26 en 27 september in het Spaanse Cordoba gehouden zal worden. Georganiseerd door Ecovalia en IFOAM Organics Europe, zal het congres de plaats zijn waar de biologische sector en beleidsmakers samenkomen om de uitdagingen te bespreken, kansen te verkennen en de weg vooruit te smeden.

Voor meer informatie:
Joanna Wierzbicka
IFOAM Organics Europe
Rue du Commerce 124-6
BE - 1000 Brussel
[email protected]
www.organicseurope.bio