'Retour aux Sources', met zijn hogere normen dan Bio Suisse richtlijnen, is goed ontvangen door zowel consumenten als producenten. Het assortiment is gegroeid en verdere uitbreiding is gepland.
Ongeveer een jaar geleden lanceerde Aldi Suisse zijn eigen merk 'Retour aux Sources'. Hoewel het is gebaseerd op de Bio Suisse richtlijnen, vereist het onder andere een gegarandeerd antibioticavrije veehouderij voor melk, eieren en pluimveeproducten en een wetenschappelijke beoordeling van de duurzaamheid van de aangesloten boerderijen.
Braadworst van vlees van broederhanen. Bron: Aldi - Retour aux Sources.
Assortiment met 40 procent uitgebreid
Aldi zelf beschrijft het eerste jaar van het huismerk als het "eerste hoofdstuk van het succesverhaal". De balans is over de hele linie positief, de vraag is groot, vooral naar appels, scharreleieren en volle melk, en de verkoop van Zwitserse biologische producten is gegroeid. Dit staat in contrast met de ontwikkeling van de Zwitserse biologische markt, waar consumenten steeds prijsgevoeliger worden.
Aantal producenten meer dan verdubbeld
In het begin waren er 180 boerderijen betrokken bij 'Retour aux Sources', nu zijn dat er 370, aldus een verklaring van Aldi. In het eerste jaar is het assortiment met 40 procent uitgebreid, van 25 naar 34 producten. De retailer concludeert dat het huismerk tegemoet komt aan de behoefte van klanten aan biologisch voedsel van hoge kwaliteit tegen eerlijke prijzen en boeren ook de kans biedt om de Zwitserse landbouw als pioniers te promoten.
Uitbreiding aanstaande
Voor deze zomer staat een verdere uitbreiding gepland: brood wordt toegevoegd aan het assortiment 'Retour aux Sources', pluimveeproducten gemaakt van het vlees van broederhanen en nieuwe groenten en fruit.