Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Maurice Koppen, Oakfield

"Zomerreductie houdt paddenstoelenaanbod in balans"

Tholen - Met het zomerseizoen in aantocht ligt de verkoop van paddenstoelen traditiegetrouw op een wat lager pitje. "Vanaf het moment dat de asperges in groteren getale arriveren tot aan september toe, loopt de verkoop traditiegetrouw wat terug. Dit jaar zien we echter dat er in de supermarkten, door de inflatie nog minder paddenstoelen worden verkocht dan andere jaren. De afzet richting horeca en foodservice blijft wel goed doorlopen", vertelt Maurice Koppen van Oakfield.

Hij noemt de lagere winkelverkopen, die overigens over de hele linie van het AGF-assortiment gelden, opmerkelijk. "Tijdens de corona-pandemie lag de AGF-consumptie aanzienlijk hoger. Nu kijkt men blijkbaar toch meer naar de portemonnee. Niet alleen de specialiteiten en bio-paddenstoelen worden hard getroffen, ook de witte en kastanjechampignons. In Duitsland zien we de paddenstoelenverkoop binnen de supermarkten nog het meest overeind blijven. Daar zijn de prijzen ook minder verhoogd dan in andere landen."

"Ondanks de lagere verkoop is het paddenstoelenaanbod volgens de teler redelijk in balans met de vraag. "Je ziet de markt nog dichter tegen de vraag aan produceren. Nog meer dan andere jaren zijn de zomerreducties ingezet en hierdoor blijven de overschotten beperkt. Daarbij zijn er ook weer enkele bedrijven gestopt, wat ook bijdraagt aan het lagere aanbod. Mijn verwachting is daarbij dat er nog meer bedrijven, bij gebrek aan opvolging, zullen stoppen. De kosten rijzen namelijk de pan uit. Weliswaar zijn de energiekosten gedaald, maar met name de factor arbeid en grondstoffen blijft hoog en zelfs nog stijgend. Per saldo ligt de kostprijs daarmee een stuk hoger dan andere jaren."

"Mede door de hoge kostprijs wordt er nog meer dan voorheen ingezet op innovatie om de factor arbeid te verminderen, middels slimme teeltsystemen en automatisering. In de conserven- en diepvriessector is de automatiseringsslag al grotendeels gemaakt. Voor de versmarkt zijn er ook veel initiatieven, maar is het ei van Columbus nog niet op de markt", vervolgt Maurice.

Oakfield zet zelf flink in op uitbreiding van de eigen teelt. Zo werden onlangs de mai-take, pompom, gele en roze oesterzwam aan het assortiment toegevoegd. "Verder zetten we veel in op bewerkt product, zoals de gesneden variant en de mixverpakking."

Voor meer informatie:
Maurice Koppen
Oakfield Champignons
Lochtstraat 1
6039 RV Stramproy
T +31 (0)495 56 41 13
maurice@oakfield.nl
www.oakfield.nl