Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Raymond van Ojen:

“Zweden en Marokko nieuwe afzetmarkten voor Xenia-peer”

Tholen - Het verkoopseizoen van de Hollandse Xenia-peren kwam eind april al, vroeger dan verwacht tot een einde. Sales manager Raymond van Ojen blikt terug op een goed verkoopseizoen. "De oogst was vergelijkbaar met vorig jaar. Scandinavië en de Duitstalige landen zijn vanouds onze grootste markten. Dit seizoen hebben we ook nieuwe afzet gecreëerd in Zweden en Marokko. Met een afzet van zo'n 300 ton naar beide landen hebben we een leuke start kunnen maken. Xenia is een relatief nieuw ras en dat moet toch eerst geïntroduceerd en geaccepteerd worden."



Na de dip op de perenmarkt in december gingen de prijzen van de overige perenrassen vanaf maart als een komeet omhoog. Voor de Xenia geldt dit niet omdat die verkoopprijzen in augustus al worden vastgesteld. "In onze eindafrekening komen we dan ook op een vergelijkbaar niveau uit met vorig jaar, de grove maten komen wat hoger en de fijne maatsortering wat lager uit. Wellicht lag het verwachtingspatroon bij de telers dit jaar wat anders omdat de Conference-peren ongesorteerd vanaf maart boven een kiloprijs van een euro of meer verkocht werden, een goede ontwikkeling voor de telers die nog product hadden zitten, maar met Xenia werken we met seizoensprijzen die dus al in augustus bepaald zijn. Wij geloven in deze strategie en streven ernaar om voor onze telers een stabiele afzetpartner te zijn met prijzen die we jaar op jaar voor hen realiseren."

"Voor aankomend seizoen verwachten we wederom een groei door te maken. De zetting is redelijk goed gelukt, ondanks dat de Xenia wat vroeger bloeit dan bijvoorbeeld de Conference. Wel blijft de zetting van jonge Xenia- bomen blijft nog wat achter door de vele bloemen in combinatie met het koude voorjaar. Uiteindelijk verwachten we komend seizoen weer 1,5 miljoen kilo meer Xenia-peren te oogsten in Nederland, waarmee we dan uitkomen op een totaal van 13 miljoen kilo. Europees gezien lijkt de perenoogst komend jaar niet groter uit te vallen omdat met name de Zuid-Europese landen geen volle oogst hebben. Dat biedt kansen in de afzet, waar we met Xenia graag op inspringen."

Van de bio-variant bedroeg de Xenia-oogst dit seizoen zo'n 600 ton. "We hebben een redelijk goed verkoopseizoen gehad, ook omdat de biologische Xenia-oogst in Duitsland kleiner was dan verwacht. De prijzen waren weliswaar een fractie lager als vorig jaar, maar voor bio- peren hebben we toch leuke uitbetaalprijzen gerealiseerd", constateert de sales manager. "Opvallend is dat bij de bio-consument het merk bio zwaarder weegt dan het ras. Wij verkopen zowel bio-Xenia als bio-Conference-peren. Vier jaar terug was dat gezamenlijk nog 300 ton en inmiddels tikken we gezamenlijk met beide rassen de 1,5 miljoen kilo aan, dus naar verhouding is dat een stevige groei."

Voor meer informatie:
Raymond van Ojen
Xenia Europa bv
Kantsingel 16
5349 AJ Oss
+31 (0)6 23 177 152
raymond@xenia-eu.eu
www.xeniapeer.nl