Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Veel respondenten uit Radar Testpanel kiezen vaker voor biologisch

"Consumenten maken zich zorgen om resten pesticiden op fruit en rozijnen"

95 procent van ruim 27.000 door Radar Testpanel ondervraagde consumenten maakt zich zorgen om gifresten op fruit en rozijnen. In sommige gevallen zitten resten van wel vijftien verschillende pesticiden op een product. Voor minder gif op hun voedsel verlangen consumenten actie, onder andere van supermarkten, zo komt naar voren uit het onderzoek. 

Nieuwe, internationale campagne
Uit een rondvraag van Radar blijkt dat enkele supermarkten zelf de gifcocktails op versproducten beperken via hun inkoopbeleid. Supermarktketen ALDI laat bovendien als enige weten per 1 juli 2023 ook gifcocktails op rozijnen en ander gedroogd fruit te beperken. Voedselwaakhond Foodwatch start met de resultaten van dit onderzoek in de hand een nieuwe, internationale campagne voor minder pesticidengebruik.

Waarom zitten er zoveel pesticiden op fruit?
Uitzonderingen in de wet maken het volgens Radar mogelijk dat op rozijnen soms resten van wel 15 verschillende soorten pesticiden zitten, waarvan sommige verboden in de EU. Een meerderheid (61 procent) van de door Radar ondervraagde respondenten geeft aan dat deze informatie ze niet verbaast: het is dan ook al eerder in het nieuws geweest. Maar dit betekent niet dat ze zich geen zorgen maken: dat doet 95 procent wél, waarvan een meerderheid zelfs veel zorgen. De informatie beïnvloedt hun koopgedrag, laat 80 procent weten. Zo kiest een kwart vaker voor biologisch en 1 op de 7 alleen nog voor biologisch. Maar biologisch is niet voor iedereen weggelegd: 16 procent geeft aan dat ze dit niet kunnen betalen, een derde (34 procent) alleen als ze er minder van kopen.

Consument wil informatie én actie van supermarkten 
89 procent vindt niet dat zij als consument zelf verantwoordelijk kunnen worden gehouden voor het uitzoeken of er gifstoffen op voedingsmiddelen zitten. Zij vinden dat een supermarkt informatieplicht heeft. Om pesticidenresten te verminderen wijzen velen naar de politiek. Maar ook voor supermarkten zien consumenten een rol weggelegd, zij hebben immers inkoopmacht.

ALDI stelt bovenwettelijke eisen 
Radar Testpanel vroeg enkele grote supermarkten naar hun inspanningen om pesticidenresten te verminderen. Albert Heijn, ALDI, Dirk, Jumbo, Lidl en PLUS staan minder pesticidenresten toe op hun aardappels, groenten en fruit dan het wettelijke maximum. Ook voeren zij hierop tests uit. Alleen ALDI en Lidl hanteren daarnaast een maximum aantal verschillende pesticidenresten op hun versproducten: niet meer dan 5. Ook hier vindt een overtuigende meerderheid van 95 procent dat dit standaard zou moeten gebeuren. Daarnaast deelde ALDI nieuws: vanaf 1 juli 2023 gelden deze bovenwettelijke eisen ook voor rozijnen en ander gedroogd fruit, bij ingang van nieuwe inkoopcontracten.

Foodwatch start campagne pesticidenvermindering
Volgens voedselwaakhond Foodwatch, die de pesticidenresten op onder andere fruit en rozijnen meermaals onder de aandacht bracht, moeten supermarkten hun inkoopmacht inzetten voor minder pesticidengebruik al tijdens de teelt. Zij starten daarom een nieuwe, internationale campagne, die deze week is begonnen met het uitvragen van de toekomstplannen van supermarkten op het gebied van pesticidenbeleid.

Klik hier voor de volledige uitslag van het onderzoek van Radar Testpanel, met daarin wat meer informatie over het feit dat biologisch kopen niet voor alle respondenten mogelijk is. Eén van de deelnemers zegt: "Het prijsverschil is zo groot dat je supersterk in je schoenen moet staan om bio te kopen." 

Foto: Dreamstime

Bron: Radar

Publicatiedatum: