Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Albert Heijn presenteert duurzaamheidsverslag 2022

"Ondanks de extra stimulans zagen we de verkoop van bio-producten in 2022 niet stijgen"

Tholen - Vandaag publiceert Albert Heijn het duurzaamheidsverslag over 2022. In dit verslag blikt de supermarkt terug op de stappen die in 2022 gezet zijn om de missie 'Samen beter eten bereikbaar te maken. Voor iedereen.' te realiseren. Ook maakt Albert Heijn twee nieuwe ontwikkelingen bekend: de stap naar B Corp certificering en een experiment met true pricing. In de AGF-ketens is de beweging naar meer producten uit Nederland ingezet. Betaalbaarheid voor iedereen blijft daarbij een van de belangrijkste uitgangspunten, benadrukte CEO Marit van Egmond tijdens de prestentatie.


Marit van Egmond (l) met Heske Verburg, directeur bij Solidaridad bij de aankondiging van de samenwerking van de Albert Heijn Foundation en Solidaridad 

Nederlandse meloenen, Zimbabwaanse peultjes
Albert Heijn heeft al langere tijd als motto: We kopen AGF zo dichtbij als mogelijk, en zo ver weg als nodig. Betere teelt- en bewaartechnieken maken het mogelijk om meer product in Nederland de sourcen. In 2022 is daardoor de beweging naar meer producten uit Nederland verder ingezet, zo introduceerden ze de Nederlandse watermeloen en zijn er jaarrond Nederlandse aardappelen beschikbaar. Daarbij stimuleert Albert Heijn om met seizoens-producten te koken, via verspakketten maar ook brachten ze het kookboek Nederland op z'n lekkerst aan waarbij groente en fruit na eigen bodem, seizoenskalenders en de eigen telers een hoofdrol hebben.


Zo veel mogelijk Nederlands product

Peultjes en sugarsnaps blijven echter uit Zimbabwe komen. "Peultjes en sugarsnaps worden in Nederland helaas maar weinig professioneel gekweekt, doordat de oogst arbeidsintensief en kostbaar is. Wel zijn ze erg populair bij onze klanten, dat stelt ons voor een dilemma", geeft AH aan. Dat dilemma is ingewikkeld. AH wil het brede aanbod aan AGF behouden, betaalbaar houden en ook is er de verantwoordelijkheid voor vaste leverancier Selby.

Albert Heijn stopt wel het invliegen van onbewerkte groente en fruit. Vanaf 1 juni 2023 worden groente en fruit, zoals sugarsnaps, haricots verts en passiefruit, alleen nog maar via zeecontainer- of wegtransport vervoerd.

Dilemma's
Er zijn veel van dat soort dilemma's als het gaat om duurzaamheid. Betaalbaarheid blijft daarin een heel belangrijke factor. Zo is in overleg met telers besloten om, gezien sterk gestegen energieprijzen, afgelopen winterperiode een deel van de tomaten, komkommers en aardbeien in Spanje te kopen.

Daar staat dan tegenover dat komende Nederlandse seizoen alles aan gedaan wordt om het aanbod af te zetten. In nauwe samenwerking met telers heeft AH zich gecommitteerd om de geplande productie en overproductie af te zetten via de eigen kanalen. Dat gaat tegen de vooraf afgesproken prijs maar voor klanten met een flinke aanbieding. Dat gaat ten koste van de eigen marge. "Groente en fruitprijzen maken we goedkoper dan we zouden willen. Hiermee willen we de gezonde keuze stimuleren. Betaalbaarheid speelt daarbij een heel belangrijke rol", zei Marit.


AH heeft impact op 6,5 miljoen borden

Biologisch niet gegroeid
Betaalbaarheid geldt ook voor het kopen van biologische AGF. In 2022 stonden biologische producten het hele jaar in de schijnwerpers met wekelijkse bonusaanbiedingen. "Met de Beter eten nieuwsbrief inspireren we onze klanten om biologisch te koken door het 'biorecept'. In de zomer konden onze klanten alles over biologische producten en recepten lezen in onze Allerhande met het thema Bio. Ondanks deze extra stimulans en inspiratie zagen we de verkoop van biologische producten in 2022 niet stijgen. Dit bleek een landelijke trend in 2022."

Voordelig biologisch helpt wel. Klanten met een abonnement op Mijn Albert Heijn Premium krijgen 10 procent korting op alle biologische producten. Klanten met Mijn Albert Heijn Premium besteden gemiddeld 25 procent meer aan biologisch assortiment. De populairste biologische producten onder abonnees zijn groente, aardappelen, zuivel, gekoelde sappen en ontbijtproducten.

Het is dus niet makkelijk om te groeien naar de 15% die de overheid wil. "Wij zijn met 6,5% de grootste verkoper van biologisch in Nederland. In de totale markt is dat 3%. De 15% is nog ver weg maar ons aandeel is al behoorlijk groot", aldus Marit. Het verkoopaandeel biologische producten is voor aardappelen en groenten 11,5 procent en 4 procent voor fruit en verse sappen. Sinds 2022 biedt Albert Heijn pompoen, gember, rode- en witte kool, rode bieten, pastinaak en (baby) romaine sla het hele jaar door uitsluitend 100% biologische producten aan.

AGF als visitekaartje

Toekomst bestendige ketens
Meer dan 1.100 Nederlandse boeren en telers werken, vaak al generaties lang samen met Albert Heijn. Hiermee zetten ze via Beter Voor programma’s stappen richting duurzaamheid. De samenwerking is gericht op de lange termijn, soms zelfs voor onbepaalde tijd, licht directeur logistiek en keten. Bedrijfsopvolging is een onderwerp dat regelmatig op tafel komt. De garanties en de duurzame programma’s helpen om bedrijven toekomstperspectief te geven aan jongere generaties om het bedrijf over te nemen. Ook zijn banken eerder bereidt om leningen te verstrekken zodat die bedrijven kunnen blijven investeren, licht Constantijn Ninck Block directeur Logistiek en Keten toe. Met de openstelling van het Beter voor Natuur & Boer programma voor andere partijen wil Albert Heijn gaan bijdragen aan een nieuw voedselsysteem in Nederland. De mening dat ze juist verwarring zaaien en het bestaande keurmerk On the Way to Planet Proof in de weg zitten, werd niet gedeeld. "Er is ruimte voor meerdere keurmerken. Ander supermarkten kunnen het keurmerk ook voeren", stelde Ninck Blok. De keus is aan de teler en boer om er mee aan de slag te gaan. "Het is goed dat On the Way to Planet Proof er is. Wij zijn 5 jaar geleden gestart vanuit een eigen visie en hierin altijd transparant geweest. We zitten op slot in Nederland. Onze rol is heel goed gebalanceerd ook wat betreft het verdienvermogen. We denken dat dit het beste voor de markt is om de beweging te maken die noodzakelijk is."

Op weg naar B Corp certificering
Albert Heijn kondigde ook aan de stap richting B Corp certificering te zetten. Deze wordt toegekend aan bedrijven die voldoen aan hoge normen op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen. De B Corp certificering sluit naadloos aan op de beweging die Albert Heijn maakt richting een gezonde, sociale en duurzame samenleving. B Copr certificering heeft geen invloed op de toeleveranciers, zei Marit van Egmond..

True Pricing
In 2023 start Albert Heijn in samenwerking met de organisatie True Price samen om inzicht te krijgen in het effect van True Pricing op klanten. Vanaf vandaag kunnen klanten bij de Albert Heijn to go in Zaandam, Wageningen en Groningen een kop koffie tappen voor de 'echte prijs' ofwel 'true price'. Klanten zien twee prijzen als ze hun kop koffie afrekenen: de prijs die ze normaal betalen en de true price. Dit is de normale winkelprijs plús de milieu- en sociale kosten. Albert Heijn wil met dit experiment de bewustwording over sociale- en milieukosten vergroten, helpen bij het maken van duurzamere keuzes en leren wat klanten ervan vinden. Lees hier meer