Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Paasverkoop niet meer zo belangrijk als vroeger"

De paasverkoop van biologische tuinkers was dit jaarwisselvallig, zo vatte Christian Gimperlein van Bio-Maintalkresse samen. "De afzet aan de supermarkten was vrij bevredigend, maar de vraag van de groothandel en de horeca was nogal terughoudend. Aan het eind van de Goede Week, dus tussen de feestdagen, trok de vraag weer wat aan. Zelfs op dinsdag, direct na Pasen, werden veel producten bijbesteld, want alles was op."

Volgens Gimperlein lijkt de paashandel als geheel aan belang te verliezen. "De verkooppieken van vroeger bestaan nu niet meer, wat weer komt doordat het product tegenwoordig twaalf maanden per jaar verkrijgbaar is en het afzetvolume dus wat gelijkmatiger over het jaar verdeeld is. Bijgevolg zijn de klassieke feestdagen, of het nu Pasen of Kerst is, minder belangrijk voor de verkoop."

Stijging van de kosten beheersbaar
Net als zijn collega's in de glastuinbouw is de energiecrisis momenteel bepalend voor de gebeurtenissen in het familiebedrijf. Gimperlein: "We hebben de crisis enigszins kunnen voorkomen door goed voorbereid te zijn. Op het gebied van aardgas hebben we een goed, lopend contract met vaste prijzen tot eind 2025. Ook ons elektriciteitscontract loopt pas aan het eind van dit jaar af. Bovendien hebben we zowel een PV-installatie als een biogasinstallatie, waardoor we voorbereid zijn op de komende jaren."

Hoewel de totale bedrijfskosten nog steeds ongeveer 40 procent boven het niveau van vorig jaar liggen, lijkt de piek nu voorbij. "We hebben slechts een lichte prijsverhoging kunnen onderhandelen en ondertussen gaan de kosten voor karton en energie ook al omlaag. Maar wat ons het meest helpt, is dat we bijna volledig geautomatiseerd draaien, waardoor we lage arbeidskosten hebben", wijst Gimperlein op de verhoging van het minimumloon. 

Redelijke handelsprijzen
Hij zegt ook dat de terughoudendheid om biologische producten te kopen tot nu toe niet merkbaar is geweest voor tuinkers. "Ons product wordt niet zozeer via de natuurvoedingshandel op de markt gebracht, maar vooral via de reguliere retail. De prijzen van onze producten zijn daarom nog redelijk voor de gemiddelde consument, en daarom kunnen we geen significante daling van de vraag bespeuren. Ik neem aan dat de volume-inkoop in de richting van de foodretail ongeveer stabiel zal blijven tot Pinksteren, waarna het product uit de vollegrond iets meer aan betekenis zal krijgen. We hopen dat de horeca vanaf dat moment meer gebruik zal maken van onze biologische tuinkers."

In totaal teelt en verkoopt het bedrijf Bio-Maintalkresse momenteel zeven tuinkersrassen. "Ons product heeft zich zeer goed gevestigd in de Zuid-Duitse foodretail en op groothandelsmarkten in heel Duitsland. We plannen een of twee uitbreidingen van het assortiment of de capaciteit, maar dat is allemaal nog toekomstmuziek."

Voor meer informatie:
Christian Gimperlein
Bio Maintalkresse
An der Geißspitze
D-97320 Albertshofen, Duitsland
Tel: +49 (0)9321 384504
elmar.gimperlein@t-online.de  
Facebook   

Publicatiedatum: