Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Zweden: totale marktomzet bio-producten stijgt, daling in de retail

De biologische markt in Zweden groeide in 2022 met 2,5 procent, volgens het Organic Annual Report, dat de ontwikkeling van biologisch voedsel in Zweden samenvat. Het aandeel van biologisch voedsel in de totale voedselverkoop in Zweden kwam uit op 8,2 procent. De ontwikkeling ziet er heel verschillend uit voor de verschillende verkoopkanalen. Veranderde consumptiegewoonten tijdens de pandemie en hoge voedselprijzen hebben de meeste invloed op de cijfers.

Meer omzet in publieke keukens
Het biologisch jaarverslag geeft een algemeen beeld van de markt voor biologisch eten en drinken in Zweden. De verkoop van biologisch voedsel door boeren rechtstreeks aan de consument is in de loop van het jaar met 5,9% gestegen. De biologische verkoop bij Systembolaget, het Zweedse staatsbedrijf dat een monopolie heeft met alcoholische dranken, is in waarde gedaald, maar het biologische aandeel is toegenomen omdat het aandeel van conventionele dranken nog verder is gedaald. In openbare keukens, zoals scholen en ziekenhuizen, is het biologische aandeel relatief stabiel, maar de verkoopwaarde is aanzienlijk gestegen. Dezelfde trend heeft zich voorgedaan in particuliere restaurants. Veranderde consumptiegewoonten tijdens de pandemie verklaren een deel van de omzetontwikkeling.

Grootste verlies in retail
Het grote verlies zit in de retail, zowel in waarde als in volume. In totaal werd in 2022 voor 309 miljard Zweedse kronen aan levensmiddelen verkocht. Hiervan was 19 miljard biologisch, wat een biologisch aandeel oplevert van 6,1 procent (fysieke winkels en e-commerce samen). De negatieve verkooptrend voor biologisch voedsel in de retailsector wordt weerspiegeld in de Zweedse landbouw. Uit een prognose tot 2024 blijkt dat het biologisch bebouwde landbouwareaal in 2024 44.000 hectare kleiner zal zijn dan in het topjaar 2019. Deze trend kan ertoe leiden dat Zweden zijn positie verliest als een van de landen ter wereld met het grootste aandeel biologische landbouwgrond.

De organisaties achter het rapport vinden echter dat de verkoop van biologische producten in een breder perspectief moet worden gezien. "Als je kijkt naar de ontwikkeling in Zweden in de loop der tijd, is de gecertificeerde biologische productie een succesverhaal. Het heeft duizenden Zweedse boeren de kans gegeven extra geld te verdienen om zich extra zorg te kunnen veroorloven. Honderdduizenden hectaren landbouwgrond worden bewerkt, zodat het vermogen om voor toekomstige generaties te zorgen blijft verbeteren. Uit het biologisch jaarverslag blijkt ook dat 50 procent van de biologische consumenten in de toekomst meer biologisch wil kopen."

Kerncijfers uit het rapport

  • In 2022 bedroeg het aandeel van biologisch in de verkoopwaarde van voedsel in Zweden 8,2 procent.
  • In 2022 werd biologisch voedsel verkocht voor in totaal 33,6 miljard Zweedse kronen. Ten opzichte van 2021 is dit een stijging van 2,5 procent.
  • In de publieke sector, particuliere restaurants en boerderijverkoop steeg de verkoopwaarde in 2022.
  • De trend voor de verkoop van biologisch voedsel in Zweedse retail blijft dalen. De trend werd in 2022 versterkt door stijgende voedselprijzen.
  • In de retail werd in 2022 voor 309 miljard SEK aan voedsel verkocht. Hiervan was 19 miljard biologisch, wat een biologisch aandeel oplevert van 6,1 procent.
  • In 2022 daalde het biologisch geteelde areaal in Zweden met ongeveer 18.000 hectare, wat overeenkomt met 3 procent.

Bron: Ekologiska Lantbrukarna 

Publicatiedatum: