Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Biologisch heeft over het algemeen een positief imago bij de consument

Zwitserse bio-voedselverkoop in 4 jaar met 22,5% gestegen

De verkoop van biologisch voedsel in Zwitserland is in vier jaar tijd met 22,5% gestegen, vergeleken met een stijging van 6,9% voor niet-biologisch voedsel in dezelfde periode.

Tussen 2018 en 2022 steeg de verkoop van biologisch voedsel van 2,28 miljard naar 3,28 miljard Zwitserse frank (zo'n 3,54 miljard dollar en 1 Zwitserse frank is momenteel ongeveer 1,01 euro waard), blijkt uit cijfers van het Federaal Bureau voor de Landbouw (FOAG).

In 2022 bedroeg de verkoop van levensmiddelen in de Zwitserse detailhandel 29,3 miljard Zwitserse frank, 4,6% minder dan het jaar ervoor, waarbij de verkoop van biologische levensmiddelen met 2,2% daalde en die van niet-biologische levensmiddelen met 4,9%. Deze daling is hoofdzakelijk toe te schrijven aan de terugkeer naar een normale consumptie aan het einde van de pandemie, aldus FOAG, die opmerkt dat de vraag naar biologische levensmiddelen over een langere periode duidelijk is toegenomen.

Het valt echter nog te bezien in hoeverre deze trend zich zal voortzetten, aldus het FOAG, dat zich beroept op een enquĂȘte van het Research Institute of Organic Agriculture onder ongeveer 1000 mensen in Zwitserland. Volgens dit onderzoek is de overgrote meerderheid van de respondenten van plan hun biologische consumptie in de toekomst te handhaven of te verhogen.

Echter, 16% zegt minder biologisch voedsel te gaan consumeren vanwege de stijgende kosten van levensonderhoud. Uit het onderzoek bleek dat de prijs wordt gezien als het belangrijkste obstakel voor het kopen van biologische levensmiddelen.

Biologisch voedsel heeft over het algemeen een positief imago en wordt door consumenten vaak gezien als een duurzaam product, wat een rol zal spelen bij de beslissing om het al dan niet te kopen, aldus het persbericht.

Het is ook waarschijnlijk dat discounters en conventionele detailhandelaren hun biologische assortiment zullen uitbreiden, aldus FOAG, die eraan toevoegt dat zij verwacht dat de consumptie van biologische levensmiddelen zal toenemen.

Bron: Swissinfo 

Publicatiedatum: