De officiële ranking en onderzoeksresultaten van Sustainable Brand Index 2023 in Nederland zijn bekend. Download het officiële rapport en ontdek welke merken door de Nederlandse consument als meest (en minst) duurzaam worden gezien. Het officiële rapport bevat de totale Nederlandse ranking van Sustainable Brand Index 2023 en gaat tevens in op de belangrijkste duurzaamheids- en consumenteninzichten van het onderzoek.
Dit jaar is ervoor gekozen om enkele wijzigingen aan te brengen in de wijze van rapporteren: naast alle ranking posities worden ook de ranking scores gepubliceerd. Ook is er een disclaimer toegevoegd waarin de statistische foutmarge van de ranking score wordt vermeld.
De 20 meest duurzame merken van 2023 zijn volgens de Nederlandse consumenten:
- Tony's Chocolonely
- De Vegetarische Slager
- Valess
- Dopper
- Zonnatura
- ANWB
- Greenchoice
- Dille & Kamille
- Vanderbron
- IKEA
- Oatly
- Lidl
- Alpro
- Vivera
- Albert Heijn
- Weleda
- Campina
- Spa
- Arla
- Lush
Diverse nieuwkomers
Rond de Sustainable Brand Index ontstond in 2022 de nodige discussie. Zo verloor één van de winnaars van vorig jaar een zaak bij de Reclame Code Commissie (klik hier voor de uitspraak). Waarbij in de klacht onder meer staat: 'De meest relevante naam onder de duurzame supermarkten, Ekoplaza, ontbreekt in het onderzoek.' En nog steeds deed Ekoplaza bijvoorbeeld niet mee aan de verkiezing. Wel sloot MUD Jeans dit keer aan in de categorie Retail - Fashion. En Weleda is ook nieuwkomer in de verkiezing (Beauty) en eindigde overall dus op plek 16. Yumeko is nieuwkomer in de categorie Retail - Living & Sleeping en Dille & Kamille in Retail - Shops. De nieuwkomer met de hoogste positie in de top 20 is Dopper (categorie 'Other').
De Nederlandse consumenten zien Triodos Bank als meest duurzame merk in de bankensector. Pauline Bieringa, directeur van Triodos, reageert daarop als volgt: "Als koploper in duurzaam bankieren blijven we werken aan een eerlijker, menselijker en groenere samenleving. Het recente verontrustende VN-klimaatrapport laat zien dat dit harder nodig is dan ooit."
Klik hier voor meer informatie over de Sustainable Brand Index.