Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Op onze verpakking komt te staan hoe lang het kalf bij de koe blijft"

Klacht over verpakking van Kalverliefde melk bij Reclame Code Commissie

De Reclame Code Commissie heeft naar aanleiding van een klacht van de organisatie Bite Back geoordeeld dat de verpakking van Kalverliefde onduidelijke voedselinformatie bevat die in strijd is met Europese wetgeving en de Nederlandse Reclame Code. De Reclame Code Commissie heeft in haar uitspraak over het dossier bevestigd dat er meer transparantie nodig is en dat de suggestie dat kalveren hun hele periode als kalf bij de moederkoe kunnen blijven niet mag worden gewekt op de verpakking.

Op de melkverpakking van het merk Kalverliefde staat dat kalveren langer bij de moederkoe mogen blijven. Bij de consument kan gemakkelijk de onjuiste indruk ontstaan dat de kalveren gedurende de hele groeiperiode of de hele periode als kalf bij de koe blijven, stelt de Reclame Code Commissie. In de praktijk is dit 3 maanden. Volgens Stichting Bite Back bestaat er geen diervriendelijke manier om dieren te houden voor de productie van melk.

Stichting Bite Back maakte ook bezwaar tegen de teksten van Kalverliefde over 'blije en gelukkige kalfjes'. De Reclame Code Commissie oordeelde dat dit op zichzelf subjectieve uitspraken zijn, maar dat de consument voldoende snapt dat dit de mening van de adverteerder is.

Reactie Kalverliefde
Janina van der Drift reageert namens Kalverliefde als volgt op de klacht en de uitspraak: "In onze ogen is een periode van 2,5 tot 3 maanden waarin het kalf bij de koe blijft, gecombineerd met het geleidelijk spenen van het kalf, een aanzienlijke verbetering op het gebied van dierwelzijn. Het is absoluut niet onze intentie om de duur van deze periode achter te houden. Sterker nog: we zijn er trots op dat onze boeren dit doen! Je kunt dit op meerdere plekken terugvinden op de site en ook in verschillende TV programma's hebben we dit toegelicht. Het is voor ons geen probleem om de aanbeveling over te nemen en te zorgen dat dit ook op onze verpakking komt te staan."

Klik hier voor de uitspraak van de Reclame Code Commissie.

Voor meer informatie:
Janina van der Drift
Kalverliefde
06 23129306
janina@kalver-liefde.nl 
www.kalver-liefde.nl 

Publicatiedatum: