Tholen - Hoewel de economische tegenwind ook van invloed is op de consumentenbestedingen waar het biologische producten betreft, ziet Elke Schroevers, Marketing Directeur bij Organto Foods –beursgenoteerde, wereldwijde leverancier van verse biologische groenten en fruit – dat verkrijgbaarheid en aanbod een positieve rol spelen bij de afzet van biologische AGF. "Bij een aantal supermarkten wordt bijvoorbeeld het gember- en kurkuma-assortiment volledig biologisch gepresenteerd. Als dat het geval is, zien we nauwelijks verlies in het verkoopvolume bij de vervanging van conventioneel naar biologisch."
Naast de consument die zijn hand op de knip moet houden door een kleiner besteedbaar inkomen, merkt Elke dat er een categorie consumenten is die bewust voor biologisch kiest en dat ook blijft doen. "Juist nu! Deze doelgroep is meer bezig met duurzaamheid en herkomst en wil daar ook meer aan besteden."
Elke in gesprek met geïnteresseerden tijdens de Biobeurs 2023.
Wat is er nodig?
"Helaas blijft prijs een veel genoemd onderdeel in gesprekken met klanten", merkt Elke, "zeker wanneer het om de traditionele supermarkt gaat, die een sterke focus op prijs heeft." Zij noemt het een grote uitdaging en doet een handreiking naar supermarkten om samen te werken. "In de traditionele retail wordt in strategie wel gesproken over duurzaamheid en biologisch, maar gaat het operationeel vaak toch vooral om prijs." Terwijl dat juist is waar Organto van weg wil bewegen. "De aandacht moet af van prijs en daarmee bedoelen we dat we moeten kijken naar wat er nodig is om een product te telen en om iedereen in de keten een eerlijk deel te geven. Dat zou de eerlijke prijs moeten zijn. Alles is nu zo gericht op massa en rendement, dat we dat op lange termijn niet kunnen volhouden. Dan trekken we de aarde leeg. Dat willen we niet. We geloven dat we dingen anders moeten doen en dat biologisch daarin een belangrijke stap is. Als je kijkt naar het prijsverschil tussen biologisch en conventioneel, is biologisch eigenlijk niet te duur, maar is conventioneel te goedkoop", zegt Elke.
Consumentenkennis
Elke stelt vast dat de beweging weg van prijs en juist gericht op transparantie, duurzaamheid en eerlijke verdeling in de keten niet voor alle klanten en consumenten een vanzelfsprekendheid is. "Daarom is het voor ons belangrijk om het verhaal te vertellen wat biologisch is en waarom dat goed is voor ons, de generaties na ons én de planeet. Er is echt een gat op consumentenkennis en -perceptie. Dat kun je alleen overbruggen als je het uit kunt leggen." Als voorbeeld noemt Elke komkommers. "Soms liggen in de supermarkt een conventionele komkommer van, zeg, 1 euro en een biologische komkommer van, bijvoorbeeld, 1,25 euro met een plasticje erom, naast elkaar. Op het eerste gezicht denken consumenten die niet voldoende weten, dat zij 25 eurocent voor een milieuvervuilend plasticje betalen. Zo zonde, als je weet dat het plasticje nauwelijks impact op de footprint heeft en een positieve impact maakt door verlenging van de houdbaarheid, wat voedselverspilling reduceert. Die verlenging van de houdbaarheid heeft een grotere impact op de voetafdruk dan het plasticje. En is dus uiteindelijk duurzamer. Dit natuurlijk nog los van het verschil in teelt tussen de conventionele en biologische komkommer, waar biologisch beter is voor onder andere de bodem en de biodiversiteit. Wat de consument denkt is dus niet juist. Daarom is het voor ons belangrijk om het verhaal te vertellen."
Bio-merk
Dat verhaal vertelt Organto onder meer met haar merk I AM Organic®. "I AM Organic gelooft in 'less packaging, more communication'. Daar bedoelen we mee dat als het niet nodig is, we geen verpakking gebruiken. En dat als we wel verpakken, we zo min mogelijk materialen gebruiken en zo duurzaam mogelijk, bijvoorbeeld gerecycled, recyclebaar of biologisch afbreekbaar." Om te voorkomen dat met de verpakking ook een drager van informatie wegvalt, hebben alle producten een eigen QR-code die leidt naar een uniek digitaal paspoort om één van de pijlers van het merk te kunnen garanderen: transparantie.
"Naast informatie over herkomst en transport, leggen we daarin bijvoorbeeld, als het verpakt is – op een speelse en positieve toon – uit waarom we dat hebben gedaan en wat het effect daarvan is en wat de gebruikte materialen zijn. In het paspoort geven we ook tips aan consumenten over bewaring om zo voedselverspilling te voorkomen. We willen daarmee meer zijn dan een merk en mensen in beweging brengen, vandaar bijvoorbeeld onze aandacht voor voedselverspilling." Naast biologisch en transparant, zijn de I AM Organic producten fair to people en CO2-neutraal via CO2-compensatie. "Ook dat is een lastig verhaal om uit te leggen, maar we zien dat steeds meer mensen dat willen weten. We proberen om dit eerlijk en begrijpelijk uit te leggen," Zo heeft Organto bijvoorbeeld een infographic gemaakt, die de consument meeneemt in de achtergronden van carboncompensatie. "Organto streeft ernaar met het merk binnen de totale AGF-categorie biologisch beter zichtbaar te maken en meer te profileren", geeft de marketing directeur aan.
Tractie
"Organto levert een groot biologisch AGF-assortiment op maat van de consument en zet dat in Europa onder het I AM Organic-merk onder meer af in Nederland, Tsjechië, Roemenië en Malta en (binnenkort) ook Ierland en Denemarken." Bij de support speelt online een grote rol, ziet Elke. Zij merkt dat online de mogelijkheid biedt om met de doelgroep te communiceren, die vaak online is. "Dat is niet per se op het aankoopmoment, maar wel op het moment dat de consument daarin is geïnteresseerd. Socials en online zijn belangrijk voor ons om het verhaal over de bühne te brengen. Wij zoeken altijd samen met onze klanten naar mogelijkheden om ons verhaal te vertellen.” Naast retail wordt de out-of-home en conveniencemarkt beleverd. Een markt waarin de consument meer op zoek is naar gemak en beleving, stelt Elke vast. "Bijvoorbeeld bij kiosken op de stations kun je een biologische banaan per stuk kopen. Daar zijn onze producten een gezond alternatief op snacks én spelen duurzaamheid en gemak een grote rol. Dat zorgt voor engagement. Together we can eat the world better."
Dit artikel verscheen eerder in editie 1, 37e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl.
Voor meer informatie:
Organto
[email protected]
www.organto.com