De Brusselse food start-up Kriket mag zich voortaan een B Corp noemen, en maakt zo deel uit van een snel groeiende internationale groep duurzame ondernemingen die uitdrukkelijk streven naar een
positieve impact. B Corp is uniek in zijn soort omwille van zijn holistische benadering: tijdens de uitgebreide audit worden alle aspecten van de bedrijfsvoering onder de loep genomen. "We zijn als
klein bedrijf enorm fier om deze grootse certificering binnen te halen", aldus oprichters Michiel en Anneleen Van Meervenne.
De missie van het Brusselse Kriket is om krekels als alternatieve, gezonde en duurzame eiwitbron naar een breed publiek te brengen. En dat mogen broer en zus Michiel en Anneleen Van Meervenne
voortaan doen onder de B Corp vlag. Na een strenge audit die meer dan een jaar duurde haalde Kriket een score die voldoende hoog is om het B Corp label toegekend te krijgen.
Wat is B Corp?
B Corp is een bedrijfscertificering waarbij de B staat voor Benefit. Momenteel zijn er ongeveer 6.100 B Corps wereldwijd. In België gaat het op dit moment om een vijftigtal gecertificeerde bedrijven, waaronder Danone, Spadel en Brussels Beer Project. B Corps geloven dat bedrijven voor meer dan alleen zichzelf en hun aandeelhouders moeten werken - er moet voor alle stakeholders een positieve impact worden gecreëerd. Eigenlijk is B Corp de enige
bedrijfscertificering ter wereld die de volledige sociale en milieuprestaties van een bedrijf op een holistische manier meet. Gecertificeerde bedrijven zijn wettelijk verplicht te voldoen aan "de hoogste normen van gecontroleerde sociale en milieuprestaties, publieke transparantie en wettelijke aansprakelijkheid om winst en doel in evenwicht te brengen". Eenvoudig gezegd gebruiken B Corps hun bedrijf als een kracht voor positieve impact.
Waarom heeft Kriket ervoor gekozen om een B Corp te worden?
"Omdat wij geloven dat een beter bedrijf de norm moet zijn, niet de uitzondering", aldus Michiel. "Kriket is eerst en vooral een changemaker. We willen ons voedselsysteem duurzamer maken door voedsel op basis van insecten te mainstreamen. En ten tweede verkopen we gezonde snacks & ontbijt om deze missie te bereiken. Zo hebben we het vanaf dag 1 gedaan. Het zit in ons DNA. En nu hebben we de stempel om het te bewijzen."
"We willen onze boodschap met zoveel mogelijk mensen delen", vult Anneleen aan. "We proberen een zo groot mogelijk publiek in te lichten over de voordelen van deze alternatieve eiwitbron en gezonde voeding in het algemeen, voor je lichaam en de planeet. Alles staat in het teken van onze klanten en samen met hen willen we een voortrekkersrol spelen om van voeding op basis van insecten het nieuwe normaal te maken. Daarnaast is deze missie verwerkt in elke stap van ons besluitvormingsproces, elke dag opnieuw. Van het werken met lokale leveranciers en het kiezen van duurzame verpakkingen, tot onze lange termijn bedrijfsdoelstellingen en onze interne ethische richtlijnen."
Wat is de volgende stap voor Kriket?
"Sterker en beter worden", zo klinkt het unisono. "We zijn verre van perfect en kunnen nog op heel veel vlakken progressie maken. Perfect is de vijand van beter, dus we verbinden ons ertoe om de
komende jaren vooruitgang te blijven boeken in alles wat we doen. Een B Corp zijn is nooit vanzelfsprekend. Elke 3 jaar gaan we door een hercertificeringsproces om te controleren of we voldoen aan onze eigen normen, en om te zien hoe we meer voordelen kunnen creëren voor onze stakeholders. Om te beginnen zullen we het B Corp logo overal zichtbaar maken: op onze website, onze sociale media en de verpakkingen van onze nieuwe producten."
Voor meer informatie:
Michiel Van Meervenne
Kriket
Werkhuizenstraat 19
1080 Brussel
+32 (0)473 951402
[email protected]
www.kriket.be