Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Focus Fresh

"Nu ook Turkse bio granaatappelen"

Als een van de belangrijkste teeltlanden voor groenten en fruit wordt Turkije ook geconfronteerd met aanzienlijke kostenstijgingen in de teelt en fruitlogistiek. "Je merkt een bepaalde terughoudendheid om te kopen, wat gewoon gevolgen heeft voor de ordergrootte van onze afnemers, zowel in de groothandel als in de retail. In de categorie fruit liggen we qua volume ongeveer 20 procent achter op vorig jaar", meldt Yeter Güner, directeur van Focus Fresh, een gespecialiseerd importagentschap uit Düsseldorf.


Blik op de granaatappelteelt

Granaatappelen in opmars, weinig vraag naar trostomaten
Naast de puntpaprika's, die het hele jaar door geïmporteerd en afgezet worden op de Duitse markt, vormen Turkse granaatappelen en trostomaten nu het kernassortiment van het bedrijf. "De vraag naar granaatappelen neemt iets toe, terwijl die naar trostomaten door de volumestijging in Marokko en Spanje in de afgelopen jaren wat kleiner is geworden", aldus Yeter. Bij de granaatappelen was er afgelopen jaar sprake van een goede oogst. "Wat ons vooral ook goed helpt, is dat we sinds afgelopen jaar zowel bio- alsook IFS-gecertificeerd zijn, waardoor we nu ook biologische granaatappelen uit Turkije kunnen verkopen. We stellen vast dat biologisch terrein wint in Turkije."

Turkse mandarijnen winnen marktaandelen
Het agentschap, dat in 2019 werd opgericht, brengt ook mandarijnen en citroenen van Turkse herkomst op de Duitse markt. Yeter: "Het seizoen is weliswaar relatief kort en duurt van november tot en met maart, maar desondanks kunnen we momenteel ongeveer 50-60 ton mandarijnen van het ras W.Murcott afzetten. Met name dit ras wint aan belang, aangezien het een interessant alternatief is voor de Spaanse clementines wat betreft de kwaliteit, houdbaarheid en beschikbaarheid. Ook qua prijs doet de W.Murcott het bijzonder goed."


Deveci-peren van het huismerk Süd Früchte

Doelmarkten in Noord-Amerika en Azië
Ongeveer 70 procent van de omzet van Focus Fresh is afkomstig van de Duitse groothandel en retail. Het bedrijf bedient ook klanten uit Nederland, Oostenrijk, Spanje, Italië en Zweden. "We streven ernaar om in de toekomst overzee voet aan de grond te krijgen. In de VS zien we bijvoorbeeld kansen voor gemakkelijk bederfelijke producten zoals kersen en vijgen, die we per luchtvracht zouden vervoeren. In Canada voeren we al gesprekken met potentiële afnemers voor Turkse granaatappelen. Ook de Aziatische markt, bijvoorbeeld Singapore, willen we in de toekomst aanboren."


Nieuwe en beproefde producten: Turkse pitaja's en trostomaten

Ondertussen wordt ook de verscheidenheid aan producten in Turkije uitgebreid, vervolgt Yeter. "Zoals bekend worden sinds kort ook exoten zoals bijvoorbeeld witte en rode pitaja's in Turkije geteeld. Hetzelfde geldt voor kaki's, die we in het afgelopen jaar al voor het eerst konden importeren en die naar mijn idee op den duur een interessant alternatief voor de Spaanse kaki's zouden kunnen worden. Ook voor avocado's, die tot nu toe vooral op de Turkse binnenlandse markt verhandeld werden, zie ik goede exportmogelijkheden."

Foto's: Focus Fresh GmbH 

Voor meer informatie:
Yeter Güner
Focus Fresh GmbH
Kaiserswerther Strasse 239,
D-40474 Düsseldorf, Duitsland
Tel: +49 162 6081888
office@focus-fresh.com
www.focus-fresh.eu 

Publicatiedatum: